Nu demult, Comisia Europeană, organul executiv al UE, a inițiat o campanie de consultări cu partenerii sociali, patronate și sindicate, privind introducerea unui salariu minim garantat la nivelul întregii Uniuni Europene. Conducerea Comisiei și-a exprimat dorința ca fiecare lucrător din UE să aibă un salariu minim echitabil care să-i permită un trai decent, indiferent de locul unde muncește.
Potrivit unui comunicat de presă al Comisiei Europene, nu se are în vedere stabilirea unui salariu minim universal, ci de a se adopta o formulă de calcul a salariului minim european, ținându-se cont de tradițiile naționale, și care ar avea impact în două moduri. Pe de o parte, s-ar impune un salariu minim statelor membre, iar pe de altă parte, ar schimba modul în care se stabilește. Salariul minim ar urma să fie calculat în proporție de 60 la sută din salariul mediu pe economie din fiecare țară membră a UE.
Dacă s-ar aplica formula europeană de calculare a salariului minim în țara noastră, atunci un lucrător din Republica Moldova ar trebui să ridice lunar un venit de peste patru mii de lei. Aceasta, deoarece salariul mediu lunar la noi, potrivit ultimelor date statistice oficiale, este de 7385 de lei.
Din păcate, în țara noastră, salariul minim nu a fost modificat de la 1 octombrie 2014, când a fost stabilit în mărime de 1000 de lei.
Potrivit lui Sergiu Iurcu, șef adjunct al Departamentului protecție social-economică al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, CNSM și-a manifestat în repetate rânduri îngrijorarea în legătură cu nivelul scăzut al salariului minim pe țară și a insistat pentru majorarea acestuia. El a specificat că, în conformitate cu prevederile Legii nr.1432 din 28.12.2000, privind modul de stabilire și reexaminare a salariului minim, Guvernul, împreună cu patronatele și cu sindicatele, trebuie să examineze, cel puțin o dată pe an, majorarea cuantumului salariului minim, ținându-se cont de evoluția indicelui prețurilor de consum, al salariului mediu pe economia națională în perioada de referință, a volumului produsului intern brut, de productivitatea muncii, precum și de mărimea valorică a minimului de existență.
Necesitatea creșterii salariului minim în țara noastră este dictată, în primul rând, de faptul că, din momentul stabilirii mărimii acestuia în valoare de 1000 de lei, acum mai bine de cinci ani, indicele prețurilor de consum a sporit cu aproape 30 de procente. Este grav că salariul minim nu acoperă nici 50 la sută din minimul de existență, care a crescut față de 2014 cu aproape 25 de procente și constituie, conform ultimelor date oficiale, 2028 de lei.
Salariul minim nu acoperă nici jumătate din minimul de existență
Totodată, în perioada de referință, cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real a ajuns la 2775 de lei, adică de aproape trei ori mai mare decât salariul minim pe țară, ceea ce creează o discrepanță mare la nivelul garanțiilor minime din sectorul real și cel bugetar.
De asemenea, este inadmisibil ca nivelul salariului minim să fie mai jos decât cel al pensiei minime pentru limită de vârstă, care se ridică la 1079 de lei.
Salariul minim din Republica Moldova este cel mai mic din regiune, de aproximativ 50 de euro. Pentru comparație, în România, acesta constituie echivalentul a peste 280 de euro. De aceea, CNSM pledează pentru majorarea salariului minim pe țară până la nivelul minimului de existență și o ulterioară stabilire a acestuia în raport de 50 la sută din salariul mediu pe economie.
Nu demult, Comisia Europeană, organul executiv al UE, a inițiat o campanie de consultări cu partenerii sociali, patronate și sindicate, privind introducerea unui salariu minim garantat la nivelul întregii Uniuni Europene. Conducerea Comisiei și-a exprimat dorința ca fiecare lucrător din UE să aibă un salariu minim echitabil care să-i permită un trai decent, indiferent de locul unde muncește.
Potrivit unui comunicat de presă al Comisiei Europene, nu se are în vedere stabilirea unui salariu minim universal, ci de a se adopta o formulă de calcul a salariului minim european, ținându-se cont de tradițiile naționale, și care ar avea impact în două moduri. Pe de o parte, s-ar impune un salariu minim statelor membre, iar pe de altă parte, ar schimba modul în care se stabilește. Salariul minim ar urma să fie calculat în proporție de 60 la sută din salariul mediu pe economie din fiecare țară membră a UE.
Dacă s-ar aplica formula europeană de calculare a salariului minim în țara noastră, atunci un lucrător din Republica Moldova ar trebui să ridice lunar un venit de peste patru mii de lei. Aceasta, deoarece salariul mediu lunar la noi, potrivit ultimelor date statistice oficiale, este de 7385 de lei.
Din păcate, în țara noastră, salariul minim nu a fost modificat de la 1 octombrie 2014, când a fost stabilit în mărime de 1000 de lei.
Potrivit lui Sergiu Iurcu, șef adjunct al Departamentului protecție social-economică al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, CNSM și-a manifestat în repetate rânduri îngrijorarea în legătură cu nivelul scăzut al salariului minim pe țară și a insistat pentru majorarea acestuia. El a specificat că, în conformitate cu prevederile Legii nr.1432 din 28.12.2000, privind modul de stabilire și reexaminare a salariului minim, Guvernul, împreună cu patronatele și cu sindicatele, trebuie să examineze, cel puțin o dată pe an, majorarea cuantumului salariului minim, ținându-se cont de evoluția indicelui prețurilor de consum, al salariului mediu pe economia națională în perioada de referință, a volumului produsului intern brut, de productivitatea muncii, precum și de mărimea valorică a minimului de existență.
Necesitatea creșterii salariului minim în țara noastră este dictată, în primul rând, de faptul că, din momentul stabilirii mărimii acestuia în valoare de 1000 de lei, acum mai bine de cinci ani, indicele prețurilor de consum a sporit cu aproape 30 de procente. Este grav că salariul minim nu acoperă nici 50 la sută din minimul de existență, care a crescut față de 2014 cu aproape 25 de procente și constituie, conform ultimelor date oficiale, 2028 de lei.
Totodată, în perioada de referință, cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real a ajuns la 2775 de lei, adică de aproape trei ori mai mare decât salariul minim pe țară, ceea ce creează o discrepanță mare la nivelul garanțiilor minime din sectorul real și cel bugetar.
De asemenea, este inadmisibil ca nivelul salariului minim să fie mai jos decât cel al pensiei minime pentru limită de vârstă, care se ridică la 1079 de lei.
Salariul minim din Republica Moldova este cel mai mic din regiune, de aproximativ 50 de euro. Pentru comparație, în România, acesta constituie echivalentul a peste 280 de euro. De aceea, CNSM pledează pentru majorarea salariului minim pe țară până la nivelul minimului de existență și o ulterioară stabilire a acestuia în raport de 50 la sută din salariul mediu pe economie.