Cum să utilizăm comerțul online în siguranță in Moldova

  • 19 июня 2020, 8:14
  • 918

Pandemia de COVID-19 a de­terminat mai mulți producă­tori și comercianți să se ori­enteze spre comerțul online. Aceștia le promit cumpărăto­rilor că le livrează marfa alea­să la domiciliu, cu reducere chiar, și în timpul convenit. Însă, adesea, între promisiuni și fapte e mare diferență. De exemplu, produsele livrate, în special cele electronice, ar pu­tea să fie contrafăcute.

De acest lucru s-a convins și Anatol M. din Chișinău. Bărbatul a procurat de pe un site de anunțuri un obiectiv pentru aparatul de fo­tografiat. S-a bucurat că îl găsise la un preț redus și nu a ezitat să facă tranzacția.

„Mi-a sărit în ochi faptul că era la jumătate de preț față de cel din magazin. Am întrebat vânzătorul dacă este original și m-a asigu­rat că este unul de firmă, dar îl vinde ieftin pentru că are nevoie urgent de bani. Nu mi-a eliberat nici bon fiscal, nici garanție. Doar când am ajuns acasă, după ce l-am despachetat și am început să mă uit mai atent la el, mi-am dat seama că este contrafăcut. Calitatea nu e nici pe departe cea care ar fi trebuit să fie”, ne spune Anatol.

Dar nu poate să se plângă organelor de control, pentru că nu are nici bon fiscal, nici vreun document care să adeverească precum că l-a procurat de la acea persoană.

Specialiștii de la Agenția pen­tru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APPCSP) trag un semnal de alarmă și în­deamnă cetățenii să fie atenți la mai multe detalii atunci când aleg să procure ceva de pe internet.

„În primul rând, le recoman­dăm să nu procure de la persoa­ne fizice. Trebuie să verifice, îna­inte de asta, aspectul produsului. Să ne asigurăm că etichetele sunt de calitate adecvată, ambala­jul, îndeosebi marca comercială. Dacă nu știm cum arată marca comercială originală a produsu­lui, o căutăm pe internet la pagi­na oficială a firmei și ne asigurăm că corespunde produsului nostru. De obicei, în mediul online, ima­ginea produsului este autentică originalului, însă, în realitate poa­te să fie unul contrafăcut. Mediul online este preferat pentru astfel de comercianți, pentru că este mai greu să urmărești produsul, unde este depozitat”, susține Ni­colai Olărașu, șeful Direcția relații cu consumatorii și mediul de afa­ceri de la APPCSP.

Procurați doar de la comercianții autorizați

Specialistul îndeamnă cetățenii să apeleze doar la comercianții autorizați în acest sens.

„Dacă observați că site-ul pe care ați văzut produsul are o de­numire greu de reținut, dificilă, ar trebui să fie un indiciu pentru dvs. să nu mai achiziționați ni­mic. În plus, dacă nu vă eliberea­ză bon fiscal, este, de asemenea, un semnal de alarmă. Mai mult, când decideți să procurați de pe internet, căutați cât mai multă informație despre comerciant, denumirea juridică, date de con­tact, numărul de telefon, email. Să vă asigurați că această compa­nie există, să nu fie una falsă”, mai spune Olărașu.

Mai mult, potrivit acestuia, în cazul în care produsul este co­mandat din străinătate, serviciul vamal este în drept să interzică trecerea acestuia în țară, deoarece este contrafăcut. Prin urmare, ați putea fi acuzați că faceți comerț electronic ilegal sau produsul nu este livrat, fiindcă este unul con­trafăcut”, adaugă responsabilul de la APPCSP.

În anul 2018, au fost recepționate 86 de reclamații și sesizări de la persoane care au procurat marfă contrafăcută. În anul 2019, numărul acestora a scăzut, s-au înregistrat 69 de plângeri. Va­loarea produselor contrafăcute a fost de peste 400 de mii de lei.

Potrivit datelor MinisteruluiEconomiei și Infrastructurii, comerțul online a înregistrat o creștere cu 30 la sută în R. Moldova, în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19.