Ce dificultăți întâmpină lucrătorii din transportul public Chișinău?

  • 4 июня 2020, 12:11
  • 880

Muncesc din noapte până în noapte. Mai mulți șoferi și taxa­tori, angajați ai Regiei Transport Electric Chișinău, se plâng că sunt suprasolicitați la locul de muncă. O angajată, care a solicitat anonimatul, a povestit că activează jumătate de zi ca șofer, iar cealaltă jumătate de zi – în calitate de taxatoare, și asta pentru că întreprinderea duce lipsă de cadre.

Femeia a relevat că doarme doar trei-patru ore pe zi, iar în zilele în care urcă la volan extenuată, îi este frică să nu facă vreun accident de circulație.

„Tinerii care vin să se angajeze la Regia Transport Electric Chișinău nu se rețin aici pentru mult timp, ei lucrează o săptămâ­nă – două, după care se eliberează din funcție”, susține angajata regiei.

Pe de altă parte, Lavrentie Râjalo, președintele comitetului sindical din cadrul Regiei Transport Electric Chișinău, a re­cunoscut că întreprinderea se confruntă cu problema deficitului de cadre, și asta pentru că mulți dintre angajați sau foști angajați nu vor să muncească onest. Po­trivit lui Lavrentie Râjalo, în prezent, RTEC duce lipsă de 80 de taxatori și de 80 de șoferi de troleibuze.

Patru salariați, diagnosticați cu COVID-19

Salarizarea nu ar fi o problemă, susține liderul sindical, dar totul pornește de la cât de responsabili sunt angajații la locul de muncă. Un șofer de troleibuz câștigă lunar între 6000 și 12.000 de lei, în timp ce un taxator – de la 5000 la 9000 de lei, în perioada cât activează pe linia de tro­leibuz.

„Câștigul se calculează în funcție de nu­mărul de bilete pe care le-au vândut, iar dacă muncesc peste program, beneficiază de adaos la salariu, conform prevederilor Contractului colectiv de muncă la nivel de unitate. Problema e că mulți trișează, vor să fure, nu vor să muncească cinstit, nu le convine orarul de muncă, nu le place că îi verifică controlorii. Dacă lucrează în trolei­buz, li se pare că sunt patroni și li se per­mite orice, dar uită că există obligații de serviciu. Ei trebuie să fie responsabili, pen­tru că unui taxator i se încredințează zilnic tichete în valoare de 1000 de lei. Unii văd că nu le merge cu furatul și pleacă la altă întreprindere, crezând că acolo le va mer­ge să fure, dar nu este tocmai așa, astfel că se întorc să activeze din nou la Regia Transport Electric Chișinău”, ne-a dezvăluit Lavrentie Râjalo.

În același timp, președintele comitetu­lui sindical din cadrul RTEC afirmă că 70 la sută dintre angajații Regiei Transport Elec­tric Chișinău sunt stabili, iar unii taxatori au o vechime în muncă de peste 20 de ani. În perioada în care autoritățile publice locale au decis ca troleibuzele să circule fără taxa­tori, pentru a evita răspândirea infecției de coronavirus, acești angajați au primit sala­riu tarifar pentru categoria I de calificare, care constituie 2775 de lei. Patru taxatori au fost diagnosticați cu COVID-19, aceștia au fost tratați și pot reveni la locul lor de muncă. În același timp, liderul sindical de la Regia Transport Electric Chișinău afirmă că toți cei patru taxatori confirmați pozitiv la COVID-19 ar fi contactat boala în afara orelor de serviciu.

Taxarea electronică, o soluție

Taxarea electronică ar soluționa proble­ma insuficienței de cadre, susține Lavren­tie Râjalo. Doar că în acest caz taxatorii ar putea rămâne fără surse de existență. „Există o soluție, a spus în context liderul sindical: taxatorii ar putea să se reprofile­ze în șoferi de troleibuze sau controlori, căci, odată cu implementarea taxării elec­tronice, se va mări numărul controlorilor care vor activa în unitățile de transport”.

Mai mulți pasageri de troleibuze, cu care am discutat, s-au plâns că unii taxa­tori și șoferi le-ar răspunde grosolan. Pe de altă parte, angajații Regiei Transport Electric Chișinău spun că în aceste ca­zuri sunt provocați de pasageri care urcă băuți în transport, refuză să achite taxa sau nu poartă măști de protecție. Referin­du-se la acest aspect, Lavrentie Râjalo a povestit că, „din păcate, sunt cazuri când angajăm și persoane care au doar șapte clase, dar ei urmează cursuri de șoferie la întreprindere. Și dacă manifestă interes și sunt responsabili, pot deveni buni șoferi. Avem taxatori care nu au nici măcar stu­dii de școală profesională, dar îi învățăm o meserie, doar să dorească să munceas­că”.

Cât de bine este asigurată securitatea la trafic a pasagerilor din troleibuze? „Nu ar trebui să ne facem griji, susține Lavren­tie Râjalo, pentru că toți șoferii și taxato­rii sunt testați la alcoolemie de două ori pe zi, dimineața și după-amiază. Și dacă alcooltestul a arătat că angajatul a con­sumat băuturi alcoolice înainte de a urca în unitatea de transport, persoana respec­tivă nu este admisă la muncă în ziua re­spectivă. Dacă situația se repetă, angajatul este concediat. Dar nu am mai avut cazuri din astea de foarte mult timp”, ne spune Lavrentie Râjalo.

În prezent, la Regia Transport Elec­tric Chișinău activează în jur de 2500 de salariați, șoferi și taxatori de troleibuze.

Și angajații Parcului Urban de Autobu­ze au o muncă ce nu este deloc ușoară. O taxatoare de la ruta nr. 28 a relatat că, pe lângă faptul că este suprasolicitată la locul de muncă, a fost atacată de niște indivizi, la sfârșitul zilei de lucru, care au vrut să-i sustragă banii încasați de la vân­zarea biletelor. Femeia a povestit că o co­legă de-a sa, de la altă rută de autobuz, a fost lovită în cap de persoane în stare de ebrietate, noaptea.

„În acest caz, angajații respectivi tre­buiau să alerteze poliția, pentru ca indi­vizii care au atacat taxatorii să fie prinși și trași la răspundere. Totodată, dacă sunt membri de sindicat, taxatoarele trebuie să se adreseze la comitetul sindical cu o cerere de acordare a ajutorului material”, a spus Nicolae Goțonoga, președintele comitetului sindical de la Parcului Urban de Autobuze. Liderul sindical susține că autobuzele noi sunt dotate cu came­re de supraveghere, dar nu și cele vechi. „Administrația publică locală ne-a promis că până la sfârșitul anului vom primi alte 100 de autobuze noi, care ar putea fi do­tate cu camere video. Măsura respectivă de protecție va face ca persoanele care atacă lucrătorii din autobuze să fie identi­ficate și trase la răspundere”.

Potrivit liderului sindical, salariații Par­cului Urban de Autobuze, care au lucrat în prima linie, pe timp de pandemie, au primit indemnizații în valoare de 300-500 de lei.

„De astfel de alocații au beneficiat ta­xatorii, șoferii, lăcătușii și angajații spălă­toriei. Șoferii au o leafă de 7-15 mii de lei, taxatorii – de 6-8 mii de lei, iar lăcătușii parcului ridică o leafă de 5-9 mii de lei. Salariile șoferilor și ale taxatorilor depind de numărul de ore lucrate, de numărul de curse efectuate, de vechimea în muncă. În cadrul parcului, se pregătesc două secții de asamblare a autobuzelor. Autobuze noi înseamnă condiții mai bune de muncă, ceea ce ne va oferi posibilitate să angajăm mai mulți șoferi și taxatori. În prezent, în­treprinderea duce lipsă de 30 de taxatori și de 50 de șoferi de autobuze. În urma dialogului social dintre comitetul sindical și administrația unității, salariații care lu­crează peste normă beneficiază de adaos la leafă, iar unele ore sunt plătite dublu”, a punctat Nicolae Goțonoga.

Noile unități de transport vor atrage mai mulți angajați

Întrebat dacă în viitorul apropiat se planifică o majorare a lefurilor pentru angajații Parcului Urban de Autobuze, Ni­colae Goțonoga a relevat că se vor con­forma hotărârii Guvernului.

„În fiecare an, ajustăm salariul în funcție de cât constituie salariul minim tarifar pentru categoria I de calificare. Și dacă acesta va fi mai mare de 2775 de lei, vom cere administrației să majoreze lefurile angajaților parcului”.

Liderul sindical este de părerea că in­troducerea taxării electronice ar putea soluționa mai multe probleme privind securitatea la locul de muncă, dar și-a exprimat îngrijorarea că mulți taxatori vor ajunge astfel șomeri. În prezent, Par­cul Urban de Autobuze numără în jur de 700 de salariați, dintre care 200 de șoferi și 160 de taxatori.

Serviciile de transport public urban sunt importante pentru populație, deoa­rece asigură deplasarea de la domiciliu la serviciu și viceversa a angajaților din alte ramuri. Prin urmare, problemele existen­te în sfera transportului public, inclusiv cele ce țin de salarizare, securitate și să­nătate la locul de muncă, ar urma să fie soluționate în regim de urgență.