Trăim timpuri interesante, fiecare zi le aduce oamenilor descoperiri sub formă de noi tipuri de gadget-uri, metode de comunicare la distanță, de efectuare a diverselor operațiuni bancare, de achiziționare a mărfurilor și serviciilor, scrie Noi.md.
Progresul, vorba cîntecului din pelicula cinematografică «Aventurile lui Electronic», a ajuns la înălţimi nemaivăzute, cînd tot mai mult muncesc roboții, adică gadget-urile și programele, nu omul.
Ca şi înainte la oficiul poștal
Acum 15-20 de ani oamenii puteau achita serviciile comunale doar prin intermediul operatorilor ÎS Poşta Moldovei, azi ei au posibilitatea să o facă și prin alte metode, mai moderne și mai comode.
Însă mulți dintre cetățenii noștri preferă și acum să achite facturile ca pe vremuri, stînd la cozile lungi de la oficiile poștale sau bănci. Astfel, din cele aflate de Noi.md, la finele anului 2018, din cauza fluxului enorm de consumatori, grăbiți să achite facturile și să intre în noul an fără datorii, în ajunul sărbătorilor activitatea întreprinderii Poşta Moldovei a fost dată peste cap. Oficiile poștale erau supraîncărcate și programul nu s-a isprăvit cu acest flux de persoane.
Din cele relatate de Elena P., operator la un oficiu poștal, care recepționa plățile, așa fluxuri de consumatori dornici să achite facturile au loc la finele fiecărei luni. Oamenii așteaptă să le fie aduse toate facturile (unii furnizori pot trimite factura și după data de 20 a lunii), după care găsesc o zi liberă, pentru a achita toate facturile simultan. Astfel de zile, sînt, de regulă, la sfîrşitul lunii.
Proprietari independenți
Cam aceeași situație are loc și la filialele băncilor comerciale. Adesea la finele lunii poți vedea consumatori, care aleargă de la o bancă la alta în căutarea unui operator, care ar putea recepționa plățile comunale în timpul comod pentru client. Dacă acum 10 ani băncile primeau plățile în decursul unei zile întregi și puteai veni acolo în timpul liber ca să achiți, acum operatorii efectuează aceste operații doar în anumite zile și ore, stabilite de instituțiile financiare.
Într-un comunicat de presă BC Victoriabank anunța că în anul 2015 programul de recepționare a plăților comunale a fost modificat «în scopul sporirii eficienței activității băncii și pentru a asigura calitatea deservirii clienților». Inițial, achitările se făceau în prima jumătate a zilei, apoi acest timp a fost redus la două ore după amiază.
Serviciul de presă al BC Moldova Agroindbank susține că în această instituție bancară programul de recepționare a plăților comunale a fost modificat «în scopul optimizării activității filialelor și agențiilor băncii». Astăzi, filiale MAIB din toate raioanele Moldovei, cu excepția acelora din municipiul Chișinău, recepționează plățile comunale în perioada luni-vineri de la ora 14 pînă la finalizarea programului de lucru de la clienți-persoane fizice, iar în zilele de sîmbătă - pe parcursul întregului program de lucru. În capitală MAIB recepționează plăți comunale doar în zilele de lucru între orele14-16. Și oamenii care cunosc acest program își fac timp, stau la coadă și achită facturile.
Din discuțiile întreținute cu lucrătorul poștal, dar și cu angajatul băncii, Noi.md a aflat că în fond la poștă își achită facturile oamenii în etate, care nu știu de existența altor metode de achitare și chiar dacă ar ști, nu posedă abilitățile necesare pentru a le folosi, dat fiind că nu au nici computer, nici internet sau pur și simplu se tem de tehnologiile avansate și au încredere în metoda de transmitere a banilor de la om la om.
Însă în afară de metodele de achitare a plăților la poștă sau la filialele băncilor, astăzi există încă trei metode: achitarea cu cardul bancar, prin intermediul terminalelor și cu ajutorul portofelelor electronice sau a banilor electronici.
Prima metodă de achitare a serviciilor – la poștă, le este cunoscută tuturor, dar are o sumedenie de neajunsuri: cozile lungi, timpul incomod de achitare a plăților comunale – programul de lucru al oficiilor poștale coincide cu programul de lucru al angajaților din oficii și de la întreprinderi. Trebuie sau să jertfești timpul rezervat pauzei de masă, sau să-ţi ceri voie de la angajator. De cele mai multe ori consumatorii lasă achitările pentru ultima zi, de aceea la finele lunii în oficiile poștale se fac cozi enorme, pentru a achita facturile. În plus, băncile au stabilit anumite ore pentru achitarea facturilor, dar ce e şi mai rău și comisioane pentru lucrul cu facturile populației.
Apropo, mulți cetățeni s-au revoltat adesea pentru aceste comisioane. Oamenii cred că în acest mod instituțiile financiare îi jefuiesc, însă cei de la Banca Națională a Moldovei au altă părere și fac trimitere la legislația în vigoare.
Anterior, jurnalistul nostru a clarificat la Serviciul de presă al BNM că băncile comerciale percep comisioane pentru servicii în baza p. 2, art. 13 al Legii privind instituțiile financiare, dat fiind că acestea «dispun de independență juridică, de operare, financiară și administrativă față de orice persoană, inclusiv BNM, Guvern și celelalte autorități publice, dacă legislația nu prevede altceva». Comisioanele nu sînt percepute numai în cazurile, dacă în conformitate cu p.5 al art. 50 din Legea privind serviciile de plată și banii electronici, în contractul băncii cu furnizorii de servicii este prevăzută achitarea remunerării pentru serviciile prestate în vederea recepționării mijloacelor de la populație și efectuarea operațiilor de achitare.
Și pentru a nu sta ore în şir la cozile din oficiile poștale, chiar dacă acestea nu percep comisioane pentru achitarea facturilor, pentru a nu alerga de la o bancă la alta, în căutarea unui program comod pentru achitarea facturilor, am putea recurge la alte metode, mai comode și care să ne economisească timpul.
Cardurile bancare și Web-banking
Metoda nr.2 de achitare a serviciilor comunale – cu cardul bancar. Este comodă doar pentru acei, care posedă un card și au bani pe el. Dacă omul primește salariul pe card, el poate apela la serviciul Web-banking, oferit acum de toate băncile din Moldova, deschide pagina web a instituției financiare, care a emis cardul și achită factura. Este cea mai bună metodă de achitare, căci nu stai la coadă, nu depinzi de programul de lucru al oficiului poștal sau al băncii. Ai un minut liber, ei factura și accesezi site-ul băncii.
Pentru a efectua plăți on-line, în afara de card și de bani pe el, trebuie să dispui de un computer conectat la internet sau orice gadget (notebook, tabletă, telefon mobil). Pe site-ul băncii cauți serviciul Web-banking, selectezi limba dorită și te înregistrezi. După ce intri în cabinetul personal te poți orienta unde și cum achiți. Nimic complicat, inițial trebuie să stai cca 20-30 minute ca să cunoști totul despre serviciile Web-banking, unde poți verifica starea contului, vedea istoria operațiilor efectuate, găsi furnizorii de servicii, include rechizitele necesare (numărul facturii sau codul personal) și să achiți.
Pentru acei foarte ocupați există serviciul achitarea automată a facturilor. Pentru a le achita pe toate în regim interactiv, trebuie să te prezinți la bancă cu buletinul de identitate, cele mai recente facturi pentru serviciile comunale și să închei respectivul contract. În acest act poate fi stabilită data, timpul și frecvența achitării facturilor, iar în baza acestor date achitarea serviciilor comunale se va efectua automat în conformitate cu suma indicată în factură. Consumatorul poate indica și limita maximă de mijloace financiare pentru achitarea fiecărei facturi. Dacă suma din factură depășește limita, aceasta nu va fi achitată. Dacă pe card nu-s suficienți bani pentru achitarea tuturor facturilor, banca va preveni, în mod obligatoriu, clientul despre aceasta prin poșta electronică, ca el să poată lua măsurile de rigoare. Privitor la indicațiile contoarelor, în aceste cazuri consumatorul va trebui să le aducă la cunoștința furnizorului prin telefon. Asta în timp ce la achitarea lunară de sine stătătoare acestea se includ în dispoziția de plată în clipa efectuării operațiunii financiare.
Terminalele și posibilitățile de achitare ale acestora
Serviciile comunale pot fi achitate și prin metoda nr.3 – prin intermediul terminalelor. Potrivit lui Andrei Dobrov, șeful Secției dezvoltare al unei companii ce prestează servicii de acest fel, în Moldova această metodă de achitare există demult și dacă unii consumatori încă nu știu de ea, este doar din cauza analfabetismului financiar general și parțial a lipsei de încredere a unor pături sociale în noile instrumente de achitare. Tineretul utilizează activ terminalele, însă de cele mai multe ori se limitează la achitarea telefoniei mobile, a internetului sau la completarea contului pentru jocurile on-line, achiziționarea mijloacelor financiare ale sistemelor străine de genul WebMoney. Problemele achitării plăţilor comunale le revin, de regulă, generației mature, care este mai inertă și preferă să le facă pe toate ca pe vremuri, chiar dacă vechile metode nu-s foarte comode.
„Punctele pozitive ale utilizări terminalelor – faptul că ele există în toată republica, funcționează fără întrerupere, la ele nu se formează cozi lungi, maxim 1-2 persoane – nu de ordinul zecilor, ca la oficiile poștale, - relatează Andrei Dobrov. - Chiar dacă terminalele au fost instalate în centrele comerciale sau alte încăperi, programul de lucru al acestora mereu este mult mai comod pentru consumatori”.
Totuși jurnalistul Noi.md s-a convins că și această metodă are plusuri și minusuri. Terminalul este comod în cazurile, în care trebuie plătite una-două facturi și sume nu prea mari. Spre deosebire de achitarea serviciilor comunale fără comision prin intermediul serviciilor Web-banking de pe cardul bancar, terminalele adesea prevăd taxe de comision. Nu prea mari – 1-2%. La achitarea unui serviciu nu prea scump de 10 lei, taxa va constitui 10 bani și nu va fi sesizabilă, iar pentru achitarea facturii de o lună pentru încălzire, spre exemplu, de la sumă de 1,5-2 mii lei, va trebuie să achitați 15-20 lei, ceea ce este deja semnificativ. Și omul preferă să stea la coadă și să nu plătească această sumă drept comision. În plus, terminalele acceptă bancnote nu mai mici de 10 lei. Dacă omul trebuie să achite 11 lei, el trebuie să introducă în terminal 20 de lei, fără a primi restul. Este adevărat, unele sisteme de achitare presupun transferarea sumei restante pe contul telefonului mobil.
Iar dacă consumatorul are de achitat mai multe facturi, terminalul nu este foarte comod, deoarece operația este efectuată în picioare, cu mănunchiul de facturi în mînă trebuie să introduci indicațiile contorului, sumele serviciilor prestate, apoi să scoți bancnotele din portofel și să le introduci în aparat. În aceste condiții poți sta mult timp în preajma terminalului.
Timpul portofelelor și a banilor electronici
De aceea, dacă ai multe facturi și nu dorești să tot stai în preajma terminalului, mai ales în sezonul rece al anului și să tot introduci datele necesare, poți apela lametoda nr.4 de achitare a serviciilor comunale – prin intermediul portofelelor electronice și a banilor electronici. Pentru aceasta trebuie să calculezi costul total al serviciilor indicate în chitanță și prin terminal să o introduci în portofelul electronic. Venit acasă, să deschizi site-ul acestui portofel și de pe el să achiți facturile.
Această metodă are mai multe plusuri. Dintre minusuri putem numi necesitatea de a merge la terminalul, prin care banii vor fi transferați în portofel, spre deosebire de Web-banking și cardul bancar, pe care se fac transferări lunare ale salariului.
Potrivit lui Andrei Dubrov, azi în Moldove există trei operatori de bani electronici cu licență oficială – Paynet, QIWI și Runpay. Pentru a crea un portofel electronic, este suficient doar un număr de telefon activ. Înregistrarea și utilizarea portofelului se fac gratis. Toate detaliile privind utilizarea acestor portofele le găsiți pe site-urile operatorilor de servicii.
Portofelul electronic Paynet poate fi completat sau de pe cardul bancar, sau prin transferul banilor prin poștă. Nu este prea comod pentru cei care nu au carduri bancare, deoarece prin terminal deocamdată nu poți pune bani în cont. Dar să mergi la poștă pentru a transfera banii, de facto, este o revenire la prima metodă de achitare, deci consumatorul nu are nimic de cîștigat. Dacă va face coadă pentru a transfera bani în portofelul electronic, are sens să achite serviciile la poștă.
Portofelul electronic al celui de-al doilea operator QIWI poate fi completat prin intermediul terminalelor, însă el presupune comisioane pentru achitarea facturilor.
Cel de-al treilea operator– RunPay – presupune completarea portofelului și prin intermediul terminalului, dar și achitarea tuturor serviciilor comunale fără perceperea comisioanelor.
Așa că, dacă doriți să achitați serviciile comunale fără comisioane suplimentare, dar nu aveți un card bancar sau pe acel card nu există suficienți bani (iar completarea sumei presupune cozi enorme la bancă și adaptarea la programul de lucru respectiv), portofelul electronic este metoda ideală de achitare a serviciilor comunale. El poate fi completat practic la orice colț, iar achitările prin intermediul lui se fac la fel de ușor ca de pe cardul bancar.
Așadar, putem achita serviciile comunale prin diverse metode, economisind timpul scump pentru fiecare. În ultimele zile ale lui 2018 autorul acestui material a vizitat o cunoștință, care s-a lamentat că în ajun a pierdut mai bine de o oră la poștă, pentru a achita ”comunalele”. Am înțeles că are un card bancar, dar nu știa că serviciile comunale pot fi achitate on-line, fără a ieși din casă. După niște instrucțiuni de 10 minute privind utilizarea serviciului bancar on-line, interlocutoarea mea a aflat despre comoditatea acestei metode de efectuare a diverselor operații și s-a bucurat că nu va mai trebui să piardă timpul la coada de la oficiul poștal . Sperăm că acest material îi va permite încă cuiva să găsească cea mai comodă metodă de achitare a serviciilor comunale și astfel îi va ușura puțin viața.
Așa sau altfel, toată lumea, treptat sau cu pași enormi, trece la achitările on-line a facturilor, va trebui să o facem și noi. Poate, e mai bine să trecem acum la noile metode, pentru ca peste un timp să nu ne pomenim în categoria acelora înapoiați?
© Lidia Ceban
Trăim timpuri interesante, fiecare zi le aduce oamenilor descoperiri sub formă de noi tipuri de gadget-uri, metode de comunicare la distanță, de efectuare a diverselor operațiuni bancare, de achiziționare a mărfurilor și serviciilor, scrie Noi.md.
Progresul, vorba cîntecului din pelicula cinematografică «Aventurile lui Electronic», a ajuns la înălţimi nemaivăzute, cînd tot mai mult muncesc roboții, adică gadget-urile și programele, nu omul.
Ca şi înainte la oficiul poștal
Acum 15-20 de ani oamenii puteau achita serviciile comunale doar prin intermediul operatorilor ÎS Poşta Moldovei, azi ei au posibilitatea să o facă și prin alte metode, mai moderne și mai comode.
Însă mulți dintre cetățenii noștri preferă și acum să achite facturile ca pe vremuri, stînd la cozile lungi de la oficiile poștale sau bănci. Astfel, din cele aflate de Noi.md, la finele anului 2018, din cauza fluxului enorm de consumatori, grăbiți să achite facturile și să intre în noul an fără datorii, în ajunul sărbătorilor activitatea întreprinderii Poşta Moldovei a fost dată peste cap. Oficiile poștale erau supraîncărcate și programul nu s-a isprăvit cu acest flux de persoane.
Din cele relatate de Elena P., operator la un oficiu poștal, care recepționa plățile, așa fluxuri de consumatori dornici să achite facturile au loc la finele fiecărei luni. Oamenii așteaptă să le fie aduse toate facturile (unii furnizori pot trimite factura și după data de 20 a lunii), după care găsesc o zi liberă, pentru a achita toate facturile simultan. Astfel de zile, sînt, de regulă, la sfîrşitul lunii.
Proprietari independenți
Cam aceeași situație are loc și la filialele băncilor comerciale. Adesea la finele lunii poți vedea consumatori, care aleargă de la o bancă la alta în căutarea unui operator, care ar putea recepționa plățile comunale în timpul comod pentru client. Dacă acum 10 ani băncile primeau plățile în decursul unei zile întregi și puteai veni acolo în timpul liber ca să achiți, acum operatorii efectuează aceste operații doar în anumite zile și ore, stabilite de instituțiile financiare.
Într-un comunicat de presă BC Victoriabank anunța că în anul 2015 programul de recepționare a plăților comunale a fost modificat «în scopul sporirii eficienței activității băncii și pentru a asigura calitatea deservirii clienților». Inițial, achitările se făceau în prima jumătate a zilei, apoi acest timp a fost redus la două ore după amiază.
Serviciul de presă al BC Moldova Agroindbank susține că în această instituție bancară programul de recepționare a plăților comunale a fost modificat «în scopul optimizării activității filialelor și agențiilor băncii». Astăzi, filiale MAIB din toate raioanele Moldovei, cu excepția acelora din municipiul Chișinău, recepționează plățile comunale în perioada luni-vineri de la ora 14 pînă la finalizarea programului de lucru de la clienți-persoane fizice, iar în zilele de sîmbătă - pe parcursul întregului program de lucru. În capitală MAIB recepționează plăți comunale doar în zilele de lucru între orele14-16. Și oamenii care cunosc acest program își fac timp, stau la coadă și achită facturile.
Din discuțiile întreținute cu lucrătorul poștal, dar și cu angajatul băncii, Noi.md a aflat că în fond la poștă își achită facturile oamenii în etate, care nu știu de existența altor metode de achitare și chiar dacă ar ști, nu posedă abilitățile necesare pentru a le folosi, dat fiind că nu au nici computer, nici internet sau pur și simplu se tem de tehnologiile avansate și au încredere în metoda de transmitere a banilor de la om la om.
Însă în afară de metodele de achitare a plăților la poștă sau la filialele băncilor, astăzi există încă trei metode: achitarea cu cardul bancar, prin intermediul terminalelor și cu ajutorul portofelelor electronice sau a banilor electronici.
Prima metodă de achitare a serviciilor – la poștă, le este cunoscută tuturor, dar are o sumedenie de neajunsuri: cozile lungi, timpul incomod de achitare a plăților comunale – programul de lucru al oficiilor poștale coincide cu programul de lucru al angajaților din oficii și de la întreprinderi. Trebuie sau să jertfești timpul rezervat pauzei de masă, sau să-ţi ceri voie de la angajator. De cele mai multe ori consumatorii lasă achitările pentru ultima zi, de aceea la finele lunii în oficiile poștale se fac cozi enorme, pentru a achita facturile. În plus, băncile au stabilit anumite ore pentru achitarea facturilor, dar ce e şi mai rău și comisioane pentru lucrul cu facturile populației.
Apropo, mulți cetățeni s-au revoltat adesea pentru aceste comisioane. Oamenii cred că în acest mod instituțiile financiare îi jefuiesc, însă cei de la Banca Națională a Moldovei au altă părere și fac trimitere la legislația în vigoare.
Anterior, jurnalistul nostru a clarificat la Serviciul de presă al BNM că băncile comerciale percep comisioane pentru servicii în baza p. 2, art. 13 al Legii privind instituțiile financiare, dat fiind că acestea «dispun de independență juridică, de operare, financiară și administrativă față de orice persoană, inclusiv BNM, Guvern și celelalte autorități publice, dacă legislația nu prevede altceva». Comisioanele nu sînt percepute numai în cazurile, dacă în conformitate cu p.5 al art. 50 din Legea privind serviciile de plată și banii electronici, în contractul băncii cu furnizorii de servicii este prevăzută achitarea remunerării pentru serviciile prestate în vederea recepționării mijloacelor de la populație și efectuarea operațiilor de achitare.
Și pentru a nu sta ore în şir la cozile din oficiile poștale, chiar dacă acestea nu percep comisioane pentru achitarea facturilor, pentru a nu alerga de la o bancă la alta, în căutarea unui program comod pentru achitarea facturilor, am putea recurge la alte metode, mai comode și care să ne economisească timpul.
Cardurile bancare și Web-banking
Metoda nr.2 de achitare a serviciilor comunale – cu cardul bancar. Este comodă doar pentru acei, care posedă un card și au bani pe el. Dacă omul primește salariul pe card, el poate apela la serviciul Web-banking, oferit acum de toate băncile din Moldova, deschide pagina web a instituției financiare, care a emis cardul și achită factura. Este cea mai bună metodă de achitare, căci nu stai la coadă, nu depinzi de programul de lucru al oficiului poștal sau al băncii. Ai un minut liber, ei factura și accesezi site-ul băncii.
Pentru a efectua plăți on-line, în afara de card și de bani pe el, trebuie să dispui de un computer conectat la internet sau orice gadget (notebook, tabletă, telefon mobil). Pe site-ul băncii cauți serviciul Web-banking, selectezi limba dorită și te înregistrezi. După ce intri în cabinetul personal te poți orienta unde și cum achiți. Nimic complicat, inițial trebuie să stai cca 20-30 minute ca să cunoști totul despre serviciile Web-banking, unde poți verifica starea contului, vedea istoria operațiilor efectuate, găsi furnizorii de servicii, include rechizitele necesare (numărul facturii sau codul personal) și să achiți.
Pentru acei foarte ocupați există serviciul achitarea automată a facturilor. Pentru a le achita pe toate în regim interactiv, trebuie să te prezinți la bancă cu buletinul de identitate, cele mai recente facturi pentru serviciile comunale și să închei respectivul contract. În acest act poate fi stabilită data, timpul și frecvența achitării facturilor, iar în baza acestor date achitarea serviciilor comunale se va efectua automat în conformitate cu suma indicată în factură. Consumatorul poate indica și limita maximă de mijloace financiare pentru achitarea fiecărei facturi. Dacă suma din factură depășește limita, aceasta nu va fi achitată. Dacă pe card nu-s suficienți bani pentru achitarea tuturor facturilor, banca va preveni, în mod obligatoriu, clientul despre aceasta prin poșta electronică, ca el să poată lua măsurile de rigoare. Privitor la indicațiile contoarelor, în aceste cazuri consumatorul va trebui să le aducă la cunoștința furnizorului prin telefon. Asta în timp ce la achitarea lunară de sine stătătoare acestea se includ în dispoziția de plată în clipa efectuării operațiunii financiare.
Terminalele și posibilitățile de achitare ale acestora
Serviciile comunale pot fi achitate și prin metoda nr.3 – prin intermediul terminalelor. Potrivit lui Andrei Dobrov, șeful Secției dezvoltare al unei companii ce prestează servicii de acest fel, în Moldova această metodă de achitare există demult și dacă unii consumatori încă nu știu de ea, este doar din cauza analfabetismului financiar general și parțial a lipsei de încredere a unor pături sociale în noile instrumente de achitare. Tineretul utilizează activ terminalele, însă de cele mai multe ori se limitează la achitarea telefoniei mobile, a internetului sau la completarea contului pentru jocurile on-line, achiziționarea mijloacelor financiare ale sistemelor străine de genul WebMoney. Problemele achitării plăţilor comunale le revin, de regulă, generației mature, care este mai inertă și preferă să le facă pe toate ca pe vremuri, chiar dacă vechile metode nu-s foarte comode.
„Punctele pozitive ale utilizări terminalelor – faptul că ele există în toată republica, funcționează fără întrerupere, la ele nu se formează cozi lungi, maxim 1-2 persoane – nu de ordinul zecilor, ca la oficiile poștale, - relatează Andrei Dobrov. - Chiar dacă terminalele au fost instalate în centrele comerciale sau alte încăperi, programul de lucru al acestora mereu este mult mai comod pentru consumatori”.
Totuși jurnalistul Noi.md s-a convins că și această metodă are plusuri și minusuri. Terminalul este comod în cazurile, în care trebuie plătite una-două facturi și sume nu prea mari. Spre deosebire de achitarea serviciilor comunale fără comision prin intermediul serviciilor Web-banking de pe cardul bancar, terminalele adesea prevăd taxe de comision. Nu prea mari – 1-2%. La achitarea unui serviciu nu prea scump de 10 lei, taxa va constitui 10 bani și nu va fi sesizabilă, iar pentru achitarea facturii de o lună pentru încălzire, spre exemplu, de la sumă de 1,5-2 mii lei, va trebuie să achitați 15-20 lei, ceea ce este deja semnificativ. Și omul preferă să stea la coadă și să nu plătească această sumă drept comision. În plus, terminalele acceptă bancnote nu mai mici de 10 lei. Dacă omul trebuie să achite 11 lei, el trebuie să introducă în terminal 20 de lei, fără a primi restul. Este adevărat, unele sisteme de achitare presupun transferarea sumei restante pe contul telefonului mobil.
Iar dacă consumatorul are de achitat mai multe facturi, terminalul nu este foarte comod, deoarece operația este efectuată în picioare, cu mănunchiul de facturi în mînă trebuie să introduci indicațiile contorului, sumele serviciilor prestate, apoi să scoți bancnotele din portofel și să le introduci în aparat. În aceste condiții poți sta mult timp în preajma terminalului.
Timpul portofelelor și a banilor electronici
De aceea, dacă ai multe facturi și nu dorești să tot stai în preajma terminalului, mai ales în sezonul rece al anului și să tot introduci datele necesare, poți apela lametoda nr.4 de achitare a serviciilor comunale – prin intermediul portofelelor electronice și a banilor electronici. Pentru aceasta trebuie să calculezi costul total al serviciilor indicate în chitanță și prin terminal să o introduci în portofelul electronic. Venit acasă, să deschizi site-ul acestui portofel și de pe el să achiți facturile.
Această metodă are mai multe plusuri. Dintre minusuri putem numi necesitatea de a merge la terminalul, prin care banii vor fi transferați în portofel, spre deosebire de Web-banking și cardul bancar, pe care se fac transferări lunare ale salariului.
Potrivit lui Andrei Dubrov, azi în Moldove există trei operatori de bani electronici cu licență oficială – Paynet, QIWI și Runpay. Pentru a crea un portofel electronic, este suficient doar un număr de telefon activ. Înregistrarea și utilizarea portofelului se fac gratis. Toate detaliile privind utilizarea acestor portofele le găsiți pe site-urile operatorilor de servicii.
Portofelul electronic Paynet poate fi completat sau de pe cardul bancar, sau prin transferul banilor prin poștă. Nu este prea comod pentru cei care nu au carduri bancare, deoarece prin terminal deocamdată nu poți pune bani în cont. Dar să mergi la poștă pentru a transfera banii, de facto, este o revenire la prima metodă de achitare, deci consumatorul nu are nimic de cîștigat. Dacă va face coadă pentru a transfera bani în portofelul electronic, are sens să achite serviciile la poștă.
Portofelul electronic al celui de-al doilea operator QIWI poate fi completat prin intermediul terminalelor, însă el presupune comisioane pentru achitarea facturilor.
Cel de-al treilea operator– RunPay – presupune completarea portofelului și prin intermediul terminalului, dar și achitarea tuturor serviciilor comunale fără perceperea comisioanelor.
Așa că, dacă doriți să achitați serviciile comunale fără comisioane suplimentare, dar nu aveți un card bancar sau pe acel card nu există suficienți bani (iar completarea sumei presupune cozi enorme la bancă și adaptarea la programul de lucru respectiv), portofelul electronic este metoda ideală de achitare a serviciilor comunale. El poate fi completat practic la orice colț, iar achitările prin intermediul lui se fac la fel de ușor ca de pe cardul bancar.
Așadar, putem achita serviciile comunale prin diverse metode, economisind timpul scump pentru fiecare. În ultimele zile ale lui 2018 autorul acestui material a vizitat o cunoștință, care s-a lamentat că în ajun a pierdut mai bine de o oră la poștă, pentru a achita ”comunalele”. Am înțeles că are un card bancar, dar nu știa că serviciile comunale pot fi achitate on-line, fără a ieși din casă. După niște instrucțiuni de 10 minute privind utilizarea serviciului bancar on-line, interlocutoarea mea a aflat despre comoditatea acestei metode de efectuare a diverselor operații și s-a bucurat că nu va mai trebui să piardă timpul la coada de la oficiul poștal . Sperăm că acest material îi va permite încă cuiva să găsească cea mai comodă metodă de achitare a serviciilor comunale și astfel îi va ușura puțin viața.
Așa sau altfel, toată lumea, treptat sau cu pași enormi, trece la achitările on-line a facturilor, va trebui să o facem și noi. Poate, e mai bine să trecem acum la noile metode, pentru ca peste un timp să nu ne pomenim în categoria acelora înapoiați?
© Lidia Ceban