Conducerea Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova s-a convocat recent la cea de-a VII–a Plenară a Consiliului Federației. Aici a fost făcut un bilanț al anului care s-a scurs, s-a discutat despre îndeplinirea angajamentelor din contractul colectiv de muncă de către semnatari, problemele din sistem, dar și ce ar trebui de întreprins pentru a le soluționa.
Un subiect aparte a fost noul Cod al transportatorului feroviar, proiect dezbătut recent în comisiile parlamentare. Potrivit documentului, infrastructura feroviară va aparține în continuare statului, iar serviciile de tracțiune, transport de pasageri și marfă vor putea fi prestate de operatori privați. Feroviarii privesc acest document cam sceptic.
„În situația Republicii Moldova, ca toate acestea să fie aparte, avem nevoie de subvenții, pe care însă Guvernul nu cred să le poată da. Din experiența țărilor baltice și a României, credem că această divizare nu va da rezultate, va fi și mai rău. Partea bună e că acest Cod prevede că conducătorii Căii Ferate vor avea posibilitatea deja de sine stătător să deschidă ori să închidă o stație de cale ferată. Până acum, era nevoie și de acordul administrației locale. Cât privește operatorii privați, asta e și bine, pe de o parte, dar și nu e bine. Nu cred că mâine-poimâine vom avea tare mulți doritri ca să aibă locomotive private. Cu vagoanele se mai poate, dar cu locomotivele e mai greu, mai ales în ceea ce ține de administrarea și dirijarea”, a declarat Ion Zaporojan, președintele Federa-ției Sindicale a Feroviarilor.
Cât privește problema neachitării salariilor, Zaporojan ne spune că aceasta a început să se rezolve, așa cum au fost promisiunile. „Să dea Domnul să fie așa și mai departe. S-a achitat pentru septembrie și octombrie, până la Anul Nou oamenii mai primesc un salariu și credem că pe 15 ianuarie se vor termina toate datoriile salariale care se întind deja al patrulea an”, a relevat liderul sindical.
O problemă rămâne insufici-ența de cadre. „Chiar și în stații, deja nu are cine să facă serviciul. Nu se ajung montatori de cale ferată, alți specialiști. Încercăm să ne descurcăm cu ceea ce avem, nu putem sta pe loc”, a specificat Ion Zaporojan.
El s-a referit și la stațiile feroviare, 14 la număr, care urmau a fi închise din cauză că generează cheltuieli mari, dar nu aduc venit. „Deocamdată, nu s-au închis. Acest lucru urmează să se facă treptat, până în anul 2021”, a mai adăugat Ion Zaporpjan.
Actualmente, la Calea Ferată din Moldova muncesc peste șapte mii de salariați, din totalul de peste 10 mii câți au fost în anul 2015. Circa patru mii au plecat pe parcurs din cauza datoriilor salariale pe care le avea întreprinderea către angajați. Salariul mediu la CFM este în jur de 4500 de lei.
Conducerea Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova s-a convocat recent la cea de-a VII–a Plenară a Consiliului Federației. Aici a fost făcut un bilanț al anului care s-a scurs, s-a discutat despre îndeplinirea angajamentelor din contractul colectiv de muncă de către semnatari, problemele din sistem, dar și ce ar trebui de întreprins pentru a le soluționa.
Un subiect aparte a fost noul Cod al transportatorului feroviar, proiect dezbătut recent în comisiile parlamentare. Potrivit documentului, infrastructura feroviară va aparține în continuare statului, iar serviciile de tracțiune, transport de pasageri și marfă vor putea fi prestate de operatori privați. Feroviarii privesc acest document cam sceptic.
„În situația Republicii Moldova, ca toate acestea să fie aparte, avem nevoie de subvenții, pe care însă Guvernul nu cred să le poată da. Din experiența țărilor baltice și a României, credem că această divizare nu va da rezultate, va fi și mai rău. Partea bună e că acest Cod prevede că conducătorii Căii Ferate vor avea posibilitatea deja de sine stătător să deschidă ori să închidă o stație de cale ferată. Până acum, era nevoie și de acordul administrației locale. Cât privește operatorii privați, asta e și bine, pe de o parte, dar și nu e bine. Nu cred că mâine-poimâine vom avea tare mulți doritri ca să aibă locomotive private. Cu vagoanele se mai poate, dar cu locomotivele e mai greu, mai ales în ceea ce ține de administrarea și dirijarea”, a declarat Ion Zaporojan, președintele Federa-ției Sindicale a Feroviarilor.
Cât privește problema neachitării salariilor, Zaporojan ne spune că aceasta a început să se rezolve, așa cum au fost promisiunile. „Să dea Domnul să fie așa și mai departe. S-a achitat pentru septembrie și octombrie, până la Anul Nou oamenii mai primesc un salariu și credem că pe 15 ianuarie se vor termina toate datoriile salariale care se întind deja al patrulea an”, a relevat liderul sindical.
O problemă rămâne insufici-ența de cadre. „Chiar și în stații, deja nu are cine să facă serviciul. Nu se ajung montatori de cale ferată, alți specialiști. Încercăm să ne descurcăm cu ceea ce avem, nu putem sta pe loc”, a specificat Ion Zaporojan.
El s-a referit și la stațiile feroviare, 14 la număr, care urmau a fi închise din cauză că generează cheltuieli mari, dar nu aduc venit. „Deocamdată, nu s-au închis. Acest lucru urmează să se facă treptat, până în anul 2021”, a mai adăugat Ion Zaporpjan.
Actualmente, la Calea Ferată din Moldova muncesc peste șapte mii de salariați, din totalul de peste 10 mii câți au fost în anul 2015. Circa patru mii au plecat pe parcurs din cauza datoriilor salariale pe care le avea întreprinderea către angajați. Salariul mediu la CFM este în jur de 4500 de lei.