Este perfect și îl caută toată lumea. Ne va ocupa locurile de muncă angajatul viitorului?

  • 6 окт. 2016, 18:20
  • 2 269

Lucrează 24 de ore pe zi, șapte zile din șapte, fără concedii, fără pauze de masă. Poate fi considerat cea mai flexibilă „mână de lucru”, care reacționează instant la comenzi. În plus, în funcție de piața în care se face această implementare, costul unui asemenea...angajat  poate fi de numai 20% din costurile pe care le implică un salariat obișnuit.

Este vorba despre el, robotul! Mai precis, despre fenomenul actual numit automatizare, deoarece multe dintre locurile de muncă din ziua de azi vor dispărea sau vor fi profund influențate de noile tehnologii.

Vizionarul scriitor american de origine rusă Isaac Asimov și-a imaginat, desigur,că aici se va ajunge, pe atunci când publica culegerea de povestiri «Eu, robotul» (care au apărut inițial între 1940 și 1950), povestiri care au în comun tema interacțiunii dintre oameni, roboți și moralitate. Revenind la timpul prezent, un studiu publicat de Oxford University – „The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?”, arată că în industria financiară, audit, contabilitate, precum și în administrația publică, probabilitatea ca meseriile să devină automatizate depășește 90%!

Nonstop

Se consideră că roboții vor scuti angajații de procesele repetitive, consumatoare de timp și, în același timp, vor contribui la reducerea cheltuielilor operaționale. Astfel, Robotics Process Automation (RPA) este una dintre tehnologiile viitorului, deja adoptată de mari companii internaționale. RPA generează deja dezbateri intense cu privire la viitorul pieței muncii, în contextul „angajării” roboților software care să realizeze activități specifice oamenilor. Respectiv roboți care lucrează nonstop și nu  generează erori... Folosirea tehnologiei RPA implică o reducere a costurilor în mai multe arii organizaționale. După trei-cinci ani de la implementare, costurile departamentului de resurse umane pot fi reduse cu până la 39%, ale departamentului de vânzări și relații cu clienții – cu 34 %. Impactul poate fi și mai mare (peste 40 %) când vorbim de contabilitate sau de lanțul de aprovizionare.

Impactul robotizării

De exemplu, Telefonica O2, din Marea Britanie, și-a automatizat 15 procese cheie şi aproximativ 100 de sub-procese, folosind mai mult de 160 de roboți și eliberându-i astfel pe angajați, care au acum mai mult timp pentru activități care conferă un plus de valoare.  Această transformare va avea un impact semnificativ și asupra forței de muncă din România. De aceea, EY România, alături de invitații săi, au discutat miercuri despre una dintre tehnologiile viitorului, în cadrul conferinței  „Will robots help us do less? Or become more?”, desfășurată la București. Evenimentul fiind organizat în colaborare cu UiPath, o companie românească, singura din Europa continentală de dezvoltare a roboților software.

Care va fi impactul robotizării în business? Se vor crea conflicte oameni-roboți? Deoarece „mărturiile” în acest sens, de-a lungul timpului, sună un pic îngrijorător. Cum ar fi, spre exemplu, ceea ce spunea, prin anul 2010, David Bourne, un om de știință de la Institutul de Robotică din cadrul Universității "Carnegie Mellon" din Pittsburgh, Pennsylvania: "Am văzut oameni care încercau să saboteze utilaje robotizate, deteriorandu-le intenționat. Muncitorii din marile firme de producție se tem că și-ar putea pierde locurile de muncă din cauza noilor tehnologii".

Ca un joc

Martin Weis, RPA Leader EMEIA Advisory Center, invitat în cadrul conferinței sus menționate subliniază însă că nu e cazul să ne îngrijorăm:  „Oamenilor le este teamă de roboți pentru că se gândesc că le iau joburile! Nu, roboții  doar ajută și oamenii din diverse organizații trebuie convinși de acest lucru. Roboții vor scuti angajații de procesele repetitive, consumatoare de timp, și – în același timp – vor contribui la reducerea cheltuielilor operaționale. Robotics Process Automation (RPA) este una dintre tehnologiile viitorului, deja adoptată de mari companii internaționale, precum Generali, AON, J.P.Morgan, Barclays...”.

Cel care a creat denumirea de robot a fost scriitorul ceh Karel Capek, care-l utiliza, pentru prima dată, în piesa de teatru „R.U.R.”, publicată în anul 1920. Sensul primar al noii noţiuni era aceea de „muncă grea”, roboţii de la Rossum’s Universal Robots fiind structuri metalice cu aspect humanoid, care aveau tocmai rolul de a îndeplini muncile cele mai grele, în locul oamenilor. Orice asemănare cu realitatea nu este întâmplătoare...