Prima zi la job poate fi una extrem de grea. Nu neapărat din cauza emoțiilor sau pentru că nu înțelegi tot ceea ce se întâmplă în jurul tău, ci pentru că sunt atâția oameni noi și tu nu știi cum să faci ca să te integrezi mai repede.
Una dintre cele mai frecvente senzații pe care le ai atunci când abia ai intrat într-un colectiv nou este aceea că ești lăsat pe dinafară. E normal: ceilalți, veteranii, se cunosc bine între ei, au simpatii și prietenii evoluate în timp. Faptul că te simți în plus în unele momente nu înseamnă că ești exclus din oficiu, ci doar că nu a trecut încă suficient timp.
Bineînțeles, sunt cazuri și cazuri. Poți să fii adoptat de ceilalți în secunda în care ai intrat pe ușă sau poți să rămâi mereu un outsider, omul care stă singur într-un colț, butonând telefonul, pentru că nu-și găsește locul printre ceilalți colegi. Astea sunt însă cazuri extreme. Atunci când ai ajuns într-un colectiv nou, ține cont de sfaturile de mai jos ca să te integrezi cât mai repede, fără să calci pe nimeni pe bătături:
1. Păstrează distanța, cel puțin la început
Una dintre cele mai des întâlnite greșeli pe care le poți face ca nou-venit într-un grup nou este să încerci să acaparezi cu forța atenția celorlalți. Fie că e vorba despre o gașcă nouă de prieteni sau despre o echipă nouă la job, nu te grăbi să le "arăţi lor cum se face". Mai bine stai în banca ta: un studiu publicat de Harvard Business Review a demonstrat că introvertiții au mai multe șanse să ajungă CEOs.
Ca să te integrezi cât mai repede, e de preferat să petreci câtva timp privind şi analizând de la distanţă. Vei putea să tragi concluziile care te vor ajuta să-i înţelegi pe ceilalţi mai uşor. De aici e doar o chestiune de timp ca să te faci plăcut: un om care spune ce trebuie, când trebuie este mult mai apreciat.
2. Răspunde, lasă întrebările pentru mai târziu
În primele zile la un job nou, opinia generală e că, dacă nu punem întrebări, nu suntem curioşi şi nu vrem să învăţăm. Este o opinie greşită. Realitatea e cu totul alta: la început e mai indicat să observi, să asculţi şi să îi laşi pe ceilalţi să pună întrebări. Vei avea timp să te faci remarcat, dar pentru început trebuie să fii mereu pregătit să răspunzi.
Colegii vor afla lucruri noi despre tine şi le va fi mai uşor să te accepte. Nu te aştepta doar la întrebări legate de job, ci şi despre tine şi gusturile tale. Dacă ești fumător, de exemplu, și preferi un IQOS țigărilor clasice, ar trebui să te pregătești pentru întrebări frecvente despre sistemul de încălzire a tutunului. Ca să nu ridici din umeri, e bine să ai un răspuns pertinent la întrebarea.
3. Nu critica obiceiurile celorlalți
"Asta e terasa voastră preferată? E cea mai proastă alegere" sau "nu știu cum făceați voi lucrurile înainte, dar eu propun varianta asta pentru că e mai bună" sunt dovezi de aroganță supremă și nu-ți vor aduce prea multe bile albe. Gândește-te că ești nou-venit: ceilalți se cunosc de ani de zile și au trecut prin multe întâmplări împreună. Întâmplări pe care tu nu le știi.
Ca regulă de bază, pleacă întotdeauna de la ideea că, până la venirea ta, ceilalți au știut ce fac și au luat cele mai bune decizii ca grup. Poate că terasa unde se întâlnesc de obicei are o istorie veche pe care tu nu o cunoști, iar aroganțele tale ar putea să jignească pe cineva. Concentrează-te pe viitor și lasă trecutul în urmă.
4. Obișnuiește-te: nu toate ideile tale sunt geniale
O altă greșeală pe care poți s-o faci, cu gândul la viitor, e să îți închipui că toate ideile tale sunt originale și că vor fi acceptate în aplauze de către ceilalți colegi. Sunt șanse mari ca la unele dintre ele să se fi gândit și ei, să le fi discutat anterior și chiar să le fi respins. În aplauze. Nu-i vorbă, e un lucru bun să îți prezinți ideile proprii și să îți aduci contribuția încă de la început la planurile de viitor ale noii tale echipe
Contează, însă, tonul pe care îl folosești. Cel mai bun lucru e să îl tragi deoparte pe colegul de care te simți cel mai apropiat, să-i prezinți planurile și ideile tale și să-l întrebi dacă au mai fost discutate până la venirea ta. Dacă răspunsul e afirmativ, nu o lua ca pe-un eșec. Nu așteaptă nimeni de la tine soluții salvatoare din prima secundă.
5. Apropie-te de oameni și personal, nu doar profesional
Bineînțeles, nu vorbim aici despre băgatul nasului unde nu îți fierbe oala, cum spune o veche vorbă românească. Nu întrebi un coleg abia cunoscut ce-i mai face prietena sau soția. Cu toate astea, nu subestima importanța legăturilor personale la locul de muncă.
Nu te strădui să devii cel mai bun prieten al tuturor, sunt șanse să fii considerat doar lingușitor. Este, totuși, indicat să încerci să-i cunoști mai bine pe noii tăi colegi, dincolo de "ce salariu are cutare?". Vezi ce-i motivează, ce le place și ce nu dincolo de serviciu - cu cât îi vei cunoaște mai bine, cu atât mai ușor îți va fi să interacționezi cu ei și-i vei face să se simtă mai confortabil în preajma ta.
Nu este suficient să urmezi sfaturile de mai sus. De multe ori, cea mai bună idee este să-ți găsești un mentor printre noii tăi colegi. Cu siguranță se găsește cineva în companie care știe mai multe decât tine, așa că nu te teme să-i ceri ajutorul atunci când pierzi din focus. Nu e ceva de care să-ți fie rușine, pentru că nu e un semn de slăbiciune.
Prima zi la job poate fi una extrem de grea. Nu neapărat din cauza emoțiilor sau pentru că nu înțelegi tot ceea ce se întâmplă în jurul tău, ci pentru că sunt atâția oameni noi și tu nu știi cum să faci ca să te integrezi mai repede.
Una dintre cele mai frecvente senzații pe care le ai atunci când abia ai intrat într-un colectiv nou este aceea că ești lăsat pe dinafară. E normal: ceilalți, veteranii, se cunosc bine între ei, au simpatii și prietenii evoluate în timp. Faptul că te simți în plus în unele momente nu înseamnă că ești exclus din oficiu, ci doar că nu a trecut încă suficient timp.
Bineînțeles, sunt cazuri și cazuri. Poți să fii adoptat de ceilalți în secunda în care ai intrat pe ușă sau poți să rămâi mereu un outsider, omul care stă singur într-un colț, butonând telefonul, pentru că nu-și găsește locul printre ceilalți colegi. Astea sunt însă cazuri extreme. Atunci când ai ajuns într-un colectiv nou, ține cont de sfaturile de mai jos ca să te integrezi cât mai repede, fără să calci pe nimeni pe bătături:
1. Păstrează distanța, cel puțin la început
Una dintre cele mai des întâlnite greșeli pe care le poți face ca nou-venit într-un grup nou este să încerci să acaparezi cu forța atenția celorlalți. Fie că e vorba despre o gașcă nouă de prieteni sau despre o echipă nouă la job, nu te grăbi să le "arăţi lor cum se face". Mai bine stai în banca ta: un studiu publicat de Harvard Business Review a demonstrat că introvertiții au mai multe șanse să ajungă CEOs.
Ca să te integrezi cât mai repede, e de preferat să petreci câtva timp privind şi analizând de la distanţă. Vei putea să tragi concluziile care te vor ajuta să-i înţelegi pe ceilalţi mai uşor. De aici e doar o chestiune de timp ca să te faci plăcut: un om care spune ce trebuie, când trebuie este mult mai apreciat.
2. Răspunde, lasă întrebările pentru mai târziu
În primele zile la un job nou, opinia generală e că, dacă nu punem întrebări, nu suntem curioşi şi nu vrem să învăţăm. Este o opinie greşită. Realitatea e cu totul alta: la început e mai indicat să observi, să asculţi şi să îi laşi pe ceilalţi să pună întrebări. Vei avea timp să te faci remarcat, dar pentru început trebuie să fii mereu pregătit să răspunzi.
Colegii vor afla lucruri noi despre tine şi le va fi mai uşor să te accepte. Nu te aştepta doar la întrebări legate de job, ci şi despre tine şi gusturile tale. Dacă ești fumător, de exemplu, și preferi un IQOS țigărilor clasice, ar trebui să te pregătești pentru întrebări frecvente despre sistemul de încălzire a tutunului. Ca să nu ridici din umeri, e bine să ai un răspuns pertinent la întrebarea.
3. Nu critica obiceiurile celorlalți
"Asta e terasa voastră preferată? E cea mai proastă alegere" sau "nu știu cum făceați voi lucrurile înainte, dar eu propun varianta asta pentru că e mai bună" sunt dovezi de aroganță supremă și nu-ți vor aduce prea multe bile albe. Gândește-te că ești nou-venit: ceilalți se cunosc de ani de zile și au trecut prin multe întâmplări împreună. Întâmplări pe care tu nu le știi.
Ca regulă de bază, pleacă întotdeauna de la ideea că, până la venirea ta, ceilalți au știut ce fac și au luat cele mai bune decizii ca grup. Poate că terasa unde se întâlnesc de obicei are o istorie veche pe care tu nu o cunoști, iar aroganțele tale ar putea să jignească pe cineva. Concentrează-te pe viitor și lasă trecutul în urmă.
4. Obișnuiește-te: nu toate ideile tale sunt geniale
O altă greșeală pe care poți s-o faci, cu gândul la viitor, e să îți închipui că toate ideile tale sunt originale și că vor fi acceptate în aplauze de către ceilalți colegi. Sunt șanse mari ca la unele dintre ele să se fi gândit și ei, să le fi discutat anterior și chiar să le fi respins. În aplauze. Nu-i vorbă, e un lucru bun să îți prezinți ideile proprii și să îți aduci contribuția încă de la început la planurile de viitor ale noii tale echipe
Contează, însă, tonul pe care îl folosești. Cel mai bun lucru e să îl tragi deoparte pe colegul de care te simți cel mai apropiat, să-i prezinți planurile și ideile tale și să-l întrebi dacă au mai fost discutate până la venirea ta. Dacă răspunsul e afirmativ, nu o lua ca pe-un eșec. Nu așteaptă nimeni de la tine soluții salvatoare din prima secundă.
5. Apropie-te de oameni și personal, nu doar profesional
Bineînțeles, nu vorbim aici despre băgatul nasului unde nu îți fierbe oala, cum spune o veche vorbă românească. Nu întrebi un coleg abia cunoscut ce-i mai face prietena sau soția. Cu toate astea, nu subestima importanța legăturilor personale la locul de muncă.
Nu te strădui să devii cel mai bun prieten al tuturor, sunt șanse să fii considerat doar lingușitor. Este, totuși, indicat să încerci să-i cunoști mai bine pe noii tăi colegi, dincolo de "ce salariu are cutare?". Vezi ce-i motivează, ce le place și ce nu dincolo de serviciu - cu cât îi vei cunoaște mai bine, cu atât mai ușor îți va fi să interacționezi cu ei și-i vei face să se simtă mai confortabil în preajma ta.
Nu este suficient să urmezi sfaturile de mai sus. De multe ori, cea mai bună idee este să-ți găsești un mentor printre noii tăi colegi. Cu siguranță se găsește cineva în companie care știe mai multe decât tine, așa că nu te teme să-i ceri ajutorul atunci când pierzi din focus. Nu e ceva de care să-ți fie rușine, pentru că nu e un semn de slăbiciune.