Îți place locul tău de muncă, ai un salariu bun și cu colegii te înțelegi foarte bine. Minunat până acum. Ce te faci, însă, când te confrunți cu un șef agresiv? Interrelațiile sociale sunt prezente în micro- sau macrosisteme sociale, în grupurile de muncă, în comportamente pe care oamenii le desfășoară împreună pentru atingerea unor scopuri, dar în toate subiectul uman îndeplinește un rol.
Hărțuirea la locul de muncă se referă la comportamentul repetat și nejustificat față de un angajat sau un grup de angajați, informează Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă într-un document informativ publicat pe site-ul propriu. "Hărțuirea la locul de muncă provoacă un stres considerabil victimelor și colegilor, familiilor și prietenilor acestora. În unele cazuri, victimele nu își pot desfășura activitatea în mod normal la locul de muncă și nu pot avea o viață normală", se precizează în documentul citat.
Ce putem face să împiedicăm această hărțuire?
„Șeful are întotdeauna dreptate"... la locul de muncă. Să fie oare aceasta condiția ca relația șef-angajat să fie una funcțională din toate punctele de vedere? Cred că sunteți de acord că o relație bună între colegi sau între șefi și subalterni este unul dintre cele mai dificile lucruri de stabilit și de menținut într-o societate, chiar și cu un număr restrâns de angajați. Această problemă a dat multă bătaie de cap managerilor care se întâlnesc foarte rar cu astfel de situații. Oriunde în lume este ceva utopic să conduci o instituție în care relațiile interumane să funcționeze perfect. Un prim lucru ce trebuie stabilit este ierarhia în firmă. Dacă lucrurile sunt clare de la început, atunci fiecare va știi cui să se adreseze atunci când are ceva de zis. Specialiștii recomandă câteva tipuri de atitudine la job, prin care te poți considera egalul șefului tău și care te vor ajuta să fii mai productiv și să stabilești un parteneriat cu cel care îți ghidează activitatea de zi cu zi.
Privește dincolo de aria ta de interes
Nu te împotmoli în detalii. Privește îm ansamblu. Șefii și directorii sunt, în general, oameni ocupați, care se concentrează în general la imaginea de ansamblu – au o viziune, o strategie și gândesc o direcție pentru companie. Astfel, în loc să te pierzi în detalii și să acorzi atenție lucrurilor mici, așa cum fac majoritatea angajaților, ai putea să te concentrezi la a găsi și la a oferi soluții la probleme majore, care să demonstreze șefului că ești un vizionar și un om care se gândește la situație în ansamblu și la soluții dificil de găsit. Pe de o parte, acesta va aprecia un ajutor în plus, iar pe de altă parte va realiza că are lângă el un om valoros, pe a cărui părere se poate baza și la al cărui ajutor poate apela întotdeauna. Odată ce vei veni cu soluții viabile, parteneriatul se va contura de la sine.
Oferă soluții pentru propriile probleme și pentru cele ale colegilor
Majoritatea angajaților merg la șefi să le rezolve problemele și, serios vorbind, numai de aceste probleme nu are timp, în comparație cu câte are de rezolvat un lider cu zeci sau sute de angajați în subordine. Tu ești direct responsabil pentru ceea ce faci așa că, si specialiștii în resurse umane o spun, înainte de a ajunge la șef, gândește-te mai bine dacă nu cumva poți să îți rezolvi singur propriile probleme. Dacă reușești să îți rezolvi ție problemele, poate poți oferi soluții și pentru problemele celorlalți membri ai echipei pentru a nu mai fi nevoie să se ajungă la șef. Și dacă te gândești că faci munca șefului, ei bine, nu e așa. Dacă tu vei veni cu soluții care să îl scutească pe acesta de alte dureri de cap, te poate percepe ca pe un partener egal cu care se poate sfătui oricând în rezolvarea dificultăților care apar în firmă.
Stabilește așteptări și limite, dar fă-o cu flexibilitate și sinceritate!
Șeful are o serie de așteptări de la tine, dar și tu poți stabili niște limite până la care pot merge aceste așteptări. Iar stabilirea unor astfel de limite în legătură cu ceea ce poți și ceea ce nu poți face trebuie exprimată cu sinceritate încă de la început și nu te va transforma într-un angajat dificil, cu care nu se poate lucra. Acest lucru va demonstra ca îți respecți șeful și te respecți pe tine, iar un lider va ști să aprecieze această atitudine. Totodată, va arăta că îți știi valoarea, că știi ce poți face, iar această atitudine va ajuta la stabilirea unei relații de încredere între tine și șeful tău. Astfel, în tot ceea ce faci, fii sincer și flexibil, iar șeful va aprecia acest lucru.
Învață să spui „nu” șefului tău!
La prima vedere, ar putea părea o atitudine de insubordonare, dar acest punct este strâns legat de cel de mai sus. Din cauza autorității, majoritatea angajaților ezită să spună “nu” șefilor, chiar dacă nu sunt de acord cu ceea ce spun și consideră că nu pot duce la îndeplinire sarcinile care li se atribuie. De aceea, este foarte important să înveți să spui “nu”, dar trebuie să fii pregatit să și argumentezi refuzul tău. Este posibil ca șeful să nu vadă lucruri pe care tu le identifici și atunci, exprimându-ți nemulțumirile, efectul poate fi invers și șeful te va aprecia și mai mult pentru sinceritate. Îi vei câștiga încrederea, el îți va lua în considerare părerea și se va gândi la tine și cu alte ocazii când va avea de luat decizii importante. Ceea ce te aduce mai aproape de statutul de egalitate cu șeful tău.
În general, sfaturi găsim la tot pasul, mai greu e atunci când trebuie să rezolvam cazuri concrete. Mulți angajați ajung să-și părăsească locul de muncă din cauza relațiilor nu tocmai plăcute pe care le au cu șefii sau cu un alt subaltern. Relația șef-angajat trebuie să se bazeze în primul rând pe respect și apreciere reciprocă, să fie sinceră, prietenoasă. Dacă șeful va știi să se impună în fața subalternilor fără autoritate, să le arate că le înțelege problemele atât profesionale cât și personale, să-i susțină în atingerea performanțelor și să-i recompenseze financiar pe măsura muncii lor, atunci și angajatul va încerca să-i satisfacă așteptările. Este un fel de ceea ce îmi oferi, asta primești în schimb. Soluția cea mai potrivită pentru medierea unui conflict la job, fie că este între șef și subaltern, fie între angajați, este de a găsi timpul necesar pentru a purta o discuție deschisă, fără prejudecăți. Bine ar fi ca această discuție să fie purtată cât mai aproape de momentul declanșării conflictului, și nu după săptămâni, timp în care angajatul își formează părerea că „șefului nu-i pasă de noi, important e să-i meargă bine afacerea".
Îți place locul tău de muncă, ai un salariu bun și cu colegii te înțelegi foarte bine. Minunat până acum. Ce te faci, însă, când te confrunți cu un șef agresiv? Interrelațiile sociale sunt prezente în micro- sau macrosisteme sociale, în grupurile de muncă, în comportamente pe care oamenii le desfășoară împreună pentru atingerea unor scopuri, dar în toate subiectul uman îndeplinește un rol.
Hărțuirea la locul de muncă se referă la comportamentul repetat și nejustificat față de un angajat sau un grup de angajați, informează Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă într-un document informativ publicat pe site-ul propriu. "Hărțuirea la locul de muncă provoacă un stres considerabil victimelor și colegilor, familiilor și prietenilor acestora. În unele cazuri, victimele nu își pot desfășura activitatea în mod normal la locul de muncă și nu pot avea o viață normală", se precizează în documentul citat.
Ce putem face să împiedicăm această hărțuire?
„Șeful are întotdeauna dreptate"... la locul de muncă. Să fie oare aceasta condiția ca relația șef-angajat să fie una funcțională din toate punctele de vedere? Cred că sunteți de acord că o relație bună între colegi sau între șefi și subalterni este unul dintre cele mai dificile lucruri de stabilit și de menținut într-o societate, chiar și cu un număr restrâns de angajați. Această problemă a dat multă bătaie de cap managerilor care se întâlnesc foarte rar cu astfel de situații. Oriunde în lume este ceva utopic să conduci o instituție în care relațiile interumane să funcționeze perfect. Un prim lucru ce trebuie stabilit este ierarhia în firmă. Dacă lucrurile sunt clare de la început, atunci fiecare va știi cui să se adreseze atunci când are ceva de zis. Specialiștii recomandă câteva tipuri de atitudine la job, prin care te poți considera egalul șefului tău și care te vor ajuta să fii mai productiv și să stabilești un parteneriat cu cel care îți ghidează activitatea de zi cu zi.
Privește dincolo de aria ta de interes
Nu te împotmoli în detalii. Privește îm ansamblu. Șefii și directorii sunt, în general, oameni ocupați, care se concentrează în general la imaginea de ansamblu – au o viziune, o strategie și gândesc o direcție pentru companie. Astfel, în loc să te pierzi în detalii și să acorzi atenție lucrurilor mici, așa cum fac majoritatea angajaților, ai putea să te concentrezi la a găsi și la a oferi soluții la probleme majore, care să demonstreze șefului că ești un vizionar și un om care se gândește la situație în ansamblu și la soluții dificil de găsit. Pe de o parte, acesta va aprecia un ajutor în plus, iar pe de altă parte va realiza că are lângă el un om valoros, pe a cărui părere se poate baza și la al cărui ajutor poate apela întotdeauna. Odată ce vei veni cu soluții viabile, parteneriatul se va contura de la sine.
Oferă soluții pentru propriile probleme și pentru cele ale colegilor
Majoritatea angajaților merg la șefi să le rezolve problemele și, serios vorbind, numai de aceste probleme nu are timp, în comparație cu câte are de rezolvat un lider cu zeci sau sute de angajați în subordine. Tu ești direct responsabil pentru ceea ce faci așa că, si specialiștii în resurse umane o spun, înainte de a ajunge la șef, gândește-te mai bine dacă nu cumva poți să îți rezolvi singur propriile probleme. Dacă reușești să îți rezolvi ție problemele, poate poți oferi soluții și pentru problemele celorlalți membri ai echipei pentru a nu mai fi nevoie să se ajungă la șef. Și dacă te gândești că faci munca șefului, ei bine, nu e așa. Dacă tu vei veni cu soluții care să îl scutească pe acesta de alte dureri de cap, te poate percepe ca pe un partener egal cu care se poate sfătui oricând în rezolvarea dificultăților care apar în firmă.
Stabilește așteptări și limite, dar fă-o cu flexibilitate și sinceritate!
Șeful are o serie de așteptări de la tine, dar și tu poți stabili niște limite până la care pot merge aceste așteptări. Iar stabilirea unor astfel de limite în legătură cu ceea ce poți și ceea ce nu poți face trebuie exprimată cu sinceritate încă de la început și nu te va transforma într-un angajat dificil, cu care nu se poate lucra. Acest lucru va demonstra ca îți respecți șeful și te respecți pe tine, iar un lider va ști să aprecieze această atitudine. Totodată, va arăta că îți știi valoarea, că știi ce poți face, iar această atitudine va ajuta la stabilirea unei relații de încredere între tine și șeful tău. Astfel, în tot ceea ce faci, fii sincer și flexibil, iar șeful va aprecia acest lucru.
Învață să spui „nu” șefului tău!
La prima vedere, ar putea părea o atitudine de insubordonare, dar acest punct este strâns legat de cel de mai sus. Din cauza autorității, majoritatea angajaților ezită să spună “nu” șefilor, chiar dacă nu sunt de acord cu ceea ce spun și consideră că nu pot duce la îndeplinire sarcinile care li se atribuie. De aceea, este foarte important să înveți să spui “nu”, dar trebuie să fii pregatit să și argumentezi refuzul tău. Este posibil ca șeful să nu vadă lucruri pe care tu le identifici și atunci, exprimându-ți nemulțumirile, efectul poate fi invers și șeful te va aprecia și mai mult pentru sinceritate. Îi vei câștiga încrederea, el îți va lua în considerare părerea și se va gândi la tine și cu alte ocazii când va avea de luat decizii importante. Ceea ce te aduce mai aproape de statutul de egalitate cu șeful tău.
În general, sfaturi găsim la tot pasul, mai greu e atunci când trebuie să rezolvam cazuri concrete. Mulți angajați ajung să-și părăsească locul de muncă din cauza relațiilor nu tocmai plăcute pe care le au cu șefii sau cu un alt subaltern. Relația șef-angajat trebuie să se bazeze în primul rând pe respect și apreciere reciprocă, să fie sinceră, prietenoasă. Dacă șeful va știi să se impună în fața subalternilor fără autoritate, să le arate că le înțelege problemele atât profesionale cât și personale, să-i susțină în atingerea performanțelor și să-i recompenseze financiar pe măsura muncii lor, atunci și angajatul va încerca să-i satisfacă așteptările. Este un fel de ceea ce îmi oferi, asta primești în schimb. Soluția cea mai potrivită pentru medierea unui conflict la job, fie că este între șef și subaltern, fie între angajați, este de a găsi timpul necesar pentru a purta o discuție deschisă, fără prejudecăți. Bine ar fi ca această discuție să fie purtată cât mai aproape de momentul declanșării conflictului, și nu după săptămâni, timp în care angajatul își formează părerea că „șefului nu-i pasă de noi, important e să-i meargă bine afacerea".