Recent, în Republica Moldova a fost marcată Ziua profesională a lucrătorului din gospodăria de locuinţe şi deservire comunală. În această sferă, salariații activează și când e ger, și pe timp de ploaie, zi și noapte, pentru a asigura locuitorii cu servicii de calitate.
În ajunul acestei sărbători profesionale, Ion Stanciu, directorul Întreprinderii Municipale Specializate din Chișinău „Lift-service”, și Ion Chilari, președintele comitetului sindical din cadrul unității, ne-au vorbit despre problemele cu care se confruntă în activitatea de zi cu zi, dar și cum reușesc să ajungă la un numitor comun, atunci când vine vorba despre respectarea drepturilor salariaților la locul de muncă.
Ion Stanciu susține că cea mai mare bătaie de cap vine de la ascensoarele vechi. „Termenul de exploatare al unui lift este de 25 de ani. În prezent, 95 la sută din cele 2160 de ascensoare care funcţionează în fondul locativ, au un termen de exploatare mai mare de 25 de ani, iar 500 de lifturi sunt mai vechi de 40 de ani. Asta înseamnă foarte multe cheltuieli suplimentare pentru reparaţia şi întreţinerea lifturilor, e vorba de cel puţin 5 mln. lei anual. A doua problemă: mecanicul trebuie să vină de două ori pe lună la ascensor, dar de facto este lângă lifturi de două-trei ori pe zi, din cauză că ele se defectează des. Ieșirea frecventă din funcțiune a acestora cauzează incomodităţi locatarilor, care ni se adresează cu diferite plângeri. A treia problemă e criză de mecanici. Îi învăţăm gratis, timp de patru luni, la un centru de instruire din capitală, fac ore practice la întreprindere, din start le propunem un salariu de 5-6 mii de lei, dar tinerii nu prea vor să muncească mult timp cu o asemenea leafă, mai ales pe timp de iarnă. În anul curent, am reuşit să atragem patru tineri, care sunt instruiţi în calitate de electromecanici. În prezent, la întreprindere activează 60 de electromecanici, în timp ce ar fi nevoie de 100 de astfel de specialişti. În anul trecut, au plecat de la întreprindere trei tineri specialiști, aveau lefuri și de 10-12 mii de lei, dar au fost ademeniți de oferte de muncă din străinătate”, constată cu regret directorul întreprinderii.
Pentru că fondatorul întreprinderii este Consiliul Municipal Chișinău, cu ce ajută administraţia publică locală la soluţionarea problemei vizând ascensoarele uzate? „Lifturile sunt la balanţa Direcţiei locativ-comunale, avem contracte de deservire a ascensoarelor, care aparţin gestionarilor fondului locativ. Direcţia este cea care desfăşoară licitaţia de procurare a noilor lifturi. În anul trecut, ca urmare a licitaţiei, au fost procurate 18 lifturi noi, dar ar mai fi nevoie să fie schimbate încă 2000 de ascensoare vechi. Din cele 5 mln. de lei, prevăzute în bugetul municipal pentru anul curent, ar mai putea fi achiziţionate încă alte 7-8 ascensoare. Deşi bugetul a fost aprobat încă în decembrie anul trecut, e tăcere deocamdată la acest capitol. Or, vestea bună ar putea veni în a doua jumătate a anului, poate atunci vom putea bucura locatarii cu încă câteva lifturi noi. E nevoie de un program de stat de schimbare a ascensoarelor, deoarece Primăria de Chișinău niciodată nu o să dispună de suficiente resurse financiare în acest sens”, a punctat Ion Stanciu.
El a adăugat că un asemenea program de stat se implementează de mai mulți ani în Ucraina, Rusia, în țările baltice, de ce nu se realizează unul de acest fel și în Republica Moldova? „Suntem o întreprindere care activează în regim de autofinanțare, nu avem bani de la bugetul municipal, banii se acumulează din tarif, care a fost aprobat tocmai cu 10 ani în urmă și acesta necesită a fi revizuit. Pentru moment, tariful pentru deservirea lifturilor constituie 15 lei de persoană. Dacă acesta va fi majorat cu cel puțin 40 la sută, asta ne-ar permite să majorăm și lefurile angajaților, să le plătim și prime, să le creăm condiții mai bune de muncă”.
Facilități pentru condiții grele de muncă
Cu toate aceste probleme, salariații–membri de sindicat de la întreprindere beneficiază de o serie de facilități. Dialogul social dintre sindicat și angajator a dat roade, iar rezultatele negocierilor au fost transpuse în contractul colectiv de muncă. Astfel, susține Ion Chilari, organizația primară achită jumătate din prețul biletului de tratament balneosanatorial al salariatului care este membru de sindicat. În plus, administrația întreprinderii îi oferă și un ajutor material de peste 2000 de lei, atunci când angajatul merge să-și întremeze sănătatea la sanatoriu. Suportul este unul binevenit, cu atât mai mult cu cât mai mulți muncitori, care au fost nevoiți să lucreze în frig, suferă de reumatism. Salariații sunt asigurați cu haine de protecție pe timp de vară, dar și cu haine, încălțăminte, mănuși călduroase, pentru activitate în perioada rece a anului. Toți salariații sunt asigurați în caz de accident de muncă, 24 de ore din 24. Contractul colectiv de muncă mai prevede alocarea unui ajutor material de 4000 de lei, din partea comitetului sindical, în cazul căsătoriei salariatului.
Recent, în Republica Moldova a fost marcată Ziua profesională a lucrătorului din gospodăria de locuinţe şi deservire comunală. În această sferă, salariații activează și când e ger, și pe timp de ploaie, zi și noapte, pentru a asigura locuitorii cu servicii de calitate.
În ajunul acestei sărbători profesionale, Ion Stanciu, directorul Întreprinderii Municipale Specializate din Chișinău „Lift-service”, și Ion Chilari, președintele comitetului sindical din cadrul unității, ne-au vorbit despre problemele cu care se confruntă în activitatea de zi cu zi, dar și cum reușesc să ajungă la un numitor comun, atunci când vine vorba despre respectarea drepturilor salariaților la locul de muncă.
Ion Stanciu susține că cea mai mare bătaie de cap vine de la ascensoarele vechi. „Termenul de exploatare al unui lift este de 25 de ani. În prezent, 95 la sută din cele 2160 de ascensoare care funcţionează în fondul locativ, au un termen de exploatare mai mare de 25 de ani, iar 500 de lifturi sunt mai vechi de 40 de ani. Asta înseamnă foarte multe cheltuieli suplimentare pentru reparaţia şi întreţinerea lifturilor, e vorba de cel puţin 5 mln. lei anual. A doua problemă: mecanicul trebuie să vină de două ori pe lună la ascensor, dar de facto este lângă lifturi de două-trei ori pe zi, din cauză că ele se defectează des. Ieșirea frecventă din funcțiune a acestora cauzează incomodităţi locatarilor, care ni se adresează cu diferite plângeri. A treia problemă e criză de mecanici. Îi învăţăm gratis, timp de patru luni, la un centru de instruire din capitală, fac ore practice la întreprindere, din start le propunem un salariu de 5-6 mii de lei, dar tinerii nu prea vor să muncească mult timp cu o asemenea leafă, mai ales pe timp de iarnă. În anul curent, am reuşit să atragem patru tineri, care sunt instruiţi în calitate de electromecanici. În prezent, la întreprindere activează 60 de electromecanici, în timp ce ar fi nevoie de 100 de astfel de specialişti. În anul trecut, au plecat de la întreprindere trei tineri specialiști, aveau lefuri și de 10-12 mii de lei, dar au fost ademeniți de oferte de muncă din străinătate”, constată cu regret directorul întreprinderii.
Pentru că fondatorul întreprinderii este Consiliul Municipal Chișinău, cu ce ajută administraţia publică locală la soluţionarea problemei vizând ascensoarele uzate? „Lifturile sunt la balanţa Direcţiei locativ-comunale, avem contracte de deservire a ascensoarelor, care aparţin gestionarilor fondului locativ. Direcţia este cea care desfăşoară licitaţia de procurare a noilor lifturi. În anul trecut, ca urmare a licitaţiei, au fost procurate 18 lifturi noi, dar ar mai fi nevoie să fie schimbate încă 2000 de ascensoare vechi. Din cele 5 mln. de lei, prevăzute în bugetul municipal pentru anul curent, ar mai putea fi achiziţionate încă alte 7-8 ascensoare. Deşi bugetul a fost aprobat încă în decembrie anul trecut, e tăcere deocamdată la acest capitol. Or, vestea bună ar putea veni în a doua jumătate a anului, poate atunci vom putea bucura locatarii cu încă câteva lifturi noi. E nevoie de un program de stat de schimbare a ascensoarelor, deoarece Primăria de Chișinău niciodată nu o să dispună de suficiente resurse financiare în acest sens”, a punctat Ion Stanciu.
El a adăugat că un asemenea program de stat se implementează de mai mulți ani în Ucraina, Rusia, în țările baltice, de ce nu se realizează unul de acest fel și în Republica Moldova? „Suntem o întreprindere care activează în regim de autofinanțare, nu avem bani de la bugetul municipal, banii se acumulează din tarif, care a fost aprobat tocmai cu 10 ani în urmă și acesta necesită a fi revizuit. Pentru moment, tariful pentru deservirea lifturilor constituie 15 lei de persoană. Dacă acesta va fi majorat cu cel puțin 40 la sută, asta ne-ar permite să majorăm și lefurile angajaților, să le plătim și prime, să le creăm condiții mai bune de muncă”.
Facilități pentru condiții grele de muncă
Cu toate aceste probleme, salariații–membri de sindicat de la întreprindere beneficiază de o serie de facilități. Dialogul social dintre sindicat și angajator a dat roade, iar rezultatele negocierilor au fost transpuse în contractul colectiv de muncă. Astfel, susține Ion Chilari, organizația primară achită jumătate din prețul biletului de tratament balneosanatorial al salariatului care este membru de sindicat. În plus, administrația întreprinderii îi oferă și un ajutor material de peste 2000 de lei, atunci când angajatul merge să-și întremeze sănătatea la sanatoriu. Suportul este unul binevenit, cu atât mai mult cu cât mai mulți muncitori, care au fost nevoiți să lucreze în frig, suferă de reumatism. Salariații sunt asigurați cu haine de protecție pe timp de vară, dar și cu haine, încălțăminte, mănuși călduroase, pentru activitate în perioada rece a anului. Toți salariații sunt asigurați în caz de accident de muncă, 24 de ore din 24. Contractul colectiv de muncă mai prevede alocarea unui ajutor material de 4000 de lei, din partea comitetului sindical, în cazul căsătoriei salariatului.