Pentru a facilita procesul de înregistrare a cheltuielilor și a veniturilor de către persoanele fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției, autoritățile au venit și cu mai multe exemple practice. Acestea reprezintă modalitatea de perfectare a documentelor contabile în diferite situații.
Astfel, exemplul 1: Un cabinet al avocatului închiriază din 1 februarie 201X spațiu pentru desfășurarea activității sale. Plata lunară pentru chirie este de 2.000 de lei. Achitarea se face până în data de 10 a lunii următoare, conform prevederilor contractului de locațiune. În data de 12 februarie 201X, cabinetul avocatului a efectuat plata pentru lucrările de reparare a spațiului, în sumă de 3.300 de lei. Totodată, în data de 12 februarie 201X, a procurat rechizite de birou în sumă de 1.650 de lei.
Ulterior, în data de 15 martie 201X, cabinetul avocatului a încasat onorariu în sumă de 15.500 de lei, iar o lună mai târziu, a primit avansa în sumă de 12.000 de lei, conform unui alt contract, iar în mai a primit și onorariul stabilit de al doilea contract, în sumă de 23.000 de lei (cu exepția avansalui primit. În data de 24 mai 201X, apărătorul a procurat anvelope pentru automobilul personal în sumă de 13.000 de lei.
Prin urmare, conform datelor prezentate în exemplu, cabinetul avocatului va înregistra în contabilitatea, la situația din 31 mai 201X următoarele:
cheltuieli:
- de locațiune, 8.000 de lei (2.000 de lei *4 luni);
- de reparație a spațiului, 3.300 lei;
- pentru procurarea rechizitelor de birou, 1.650 lei.
venituri:
- onorariu conform primului contract, 15.500 de lei;
- avans primit conform celui de-al doilea contract, 12.000 de lei;
- onorariu conform înțelegerilor din al doilea contract, 23.000 lei.
Reieșind din operațiunile efectuate, venitul impozabil al cabinetului avocatului va constitui 37.550 de lei (15.500 lei + 12.000 lei + 23.000 lei – 8.000 lei – 3.300 lei – 1.650 lei). Suma de 13.000 de lei achitată pentru procurarea anvelopelor reprezintă cheltuieli personale.
Exemplul 2: Un birou de administratori autorizați, unde activează patru administratori autorizați a căror raporturi sunt reglementate prin contract are înregistrate următoarele operațiuni contabile:
- achitarea datoriei pentru serviciile comunale în sumă de 2.260 lei;
- plata pentru locațiune, 5.000 lei;
- procurarea rechizitelor de birou în sumă de 1.500 lei;
- cheltuieli de reparație curentă, 10.000 lei;
- achtarea facturii entității de consultanță (ținerea contabilității), 3.000 lei.
Conform prevederilor contractului dintre administratori, cheltuielile suportate vor fi repartizate în părți egale. Astfel, cheltuielile fiecărui administrator vor constitui 5.440 lei, adică 21.760 lei/4 persoane.
Dacă cheltuielile suportate de către persoana fizică includ cheltuielile aferente activității profesionale în sectorul justiției îmbinate cu cheltuielile personale, în contabilitate se fac înregistrări atunci când cheltuielile aferente activității profesionale în sectorul justiției le depășesc pe cele personale și numai în acea parte a cheltuielilor care se referă la desfășurarea activității profesionale. Persoana fizică repartizează cheltuielile în funcție de destinație și modul în care au fost efectuate.
Exemplul 3: Un birou de mediere a achitat servicii comunale aferente clădirii în care este amplasat, în sumă totală de 8.000 de lei, dintre care:
- varianta I: trei pătrimi a suprafeței se folosește ca oficiu de birou, iar o pătrime, ca locuință a familiei persoanei fizice;
- varianta II: trei pătrimi a suprafeței se folosește ca locuință a familiei persoanei fizice, iar o pătrime, ca oficiu.
În baza datelor din exemplu, în contabilitatea persoanei fizice:
- în cazul variantei I se înregistrează cheltuielile privind serviciile comunale în sumă de 6.000 lei (8.000 lei: 4*3);
- în cazul variantei II nu se înregistrează cheltuielile privind serviciile comunale.
Amintim că,regulile comune de perfectare a documentelor contabile de către persoanele care activează ca avocat, notar, executor judecătoresc, mediator, administrator autorizat.
Pentru a facilita procesul de înregistrare a cheltuielilor și a veniturilor de către persoanele fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției, autoritățile au venit și cu mai multe exemple practice. Acestea reprezintă modalitatea de perfectare a documentelor contabile în diferite situații.
Astfel, exemplul 1: Un cabinet al avocatului închiriază din 1 februarie 201X spațiu pentru desfășurarea activității sale. Plata lunară pentru chirie este de 2.000 de lei. Achitarea se face până în data de 10 a lunii următoare, conform prevederilor contractului de locațiune. În data de 12 februarie 201X, cabinetul avocatului a efectuat plata pentru lucrările de reparare a spațiului, în sumă de 3.300 de lei. Totodată, în data de 12 februarie 201X, a procurat rechizite de birou în sumă de 1.650 de lei.
Ulterior, în data de 15 martie 201X, cabinetul avocatului a încasat onorariu în sumă de 15.500 de lei, iar o lună mai târziu, a primit avansa în sumă de 12.000 de lei, conform unui alt contract, iar în mai a primit și onorariul stabilit de al doilea contract, în sumă de 23.000 de lei (cu exepția avansalui primit. În data de 24 mai 201X, apărătorul a procurat anvelope pentru automobilul personal în sumă de 13.000 de lei.
Prin urmare, conform datelor prezentate în exemplu, cabinetul avocatului va înregistra în contabilitatea, la situația din 31 mai 201X următoarele:
cheltuieli:
venituri:
Reieșind din operațiunile efectuate, venitul impozabil al cabinetului avocatului va constitui 37.550 de lei (15.500 lei + 12.000 lei + 23.000 lei – 8.000 lei – 3.300 lei – 1.650 lei). Suma de 13.000 de lei achitată pentru procurarea anvelopelor reprezintă cheltuieli personale.
Exemplul 2: Un birou de administratori autorizați, unde activează patru administratori autorizați a căror raporturi sunt reglementate prin contract are înregistrate următoarele operațiuni contabile:
Conform prevederilor contractului dintre administratori, cheltuielile suportate vor fi repartizate în părți egale. Astfel, cheltuielile fiecărui administrator vor constitui 5.440 lei, adică 21.760 lei/4 persoane.
Dacă cheltuielile suportate de către persoana fizică includ cheltuielile aferente activității profesionale în sectorul justiției îmbinate cu cheltuielile personale, în contabilitate se fac înregistrări atunci când cheltuielile aferente activității profesionale în sectorul justiției le depășesc pe cele personale și numai în acea parte a cheltuielilor care se referă la desfășurarea activității profesionale. Persoana fizică repartizează cheltuielile în funcție de destinație și modul în care au fost efectuate.
Exemplul 3: Un birou de mediere a achitat servicii comunale aferente clădirii în care este amplasat, în sumă totală de 8.000 de lei, dintre care:
În baza datelor din exemplu, în contabilitatea persoanei fizice:
Amintim că,regulile comune de perfectare a documentelor contabile de către persoanele care activează ca avocat, notar, executor judecătoresc, mediator, administrator autorizat.