Câte mărci notorii există în Moldova și care sunt acestea

  • 29 янв. 2019, 17:14
  • 1 495

În Republica Moldova există aproape 30 de mărci notorii potrivit bazei de date a Agenției de Stat pentru Proprietate Intelectuală. Mărcile notorii au fost înregistrate atât de companii din țară, cât și din afara țării, iar în unele cazuri și de instituții publice.

  • ATLANT. Este o marcă notorie care aparține unei companii din Belarus și este utilizată pentru utilaj frigorific şi congelator. Marca a fost înscrisă în Registrul mărcilor notorii în 2004.
  • ORHEI VIT VITA. Marca a fost înscrisă ca notorie în 2004 de către societatea pe acțiuni Orhei Vit. Sub numele acestei mărci sunt comercializate diverse produse, inclusiv alimentare, agricole dar și băuturi.
  • Hard Rock Café. Marca a fost înregistrată ca notorie în 2000, la solicitarea unei companii americane și a fost înregistrată pentru o listă largă de produse și servicii.
  • EUROFARMACO. Această marcă este în Registrul mărcilor notorii din 2001, fiind înregistrată de o întreprindere din țară cu același nume, care este unul dintre cei mai mari producători și distribuitori de medicamente și suplimente alimentare.
  • VOXTEL. VOXTEL a ajuns în Registrul mărcilor notorii în 2002, fiind înregistrată de VOXTEL S.A., întreprindere mixtă moldo-româno-franceză – actuala companie ORANGE SA.
  • TEMPO. Ca și VOXTEL, TEMPO a fost înscrisă în Registru în 2002, fiind înregistrată de aceeași companie VOXTEL S.A., întreprindere mixtă moldo-româno-franceză – actuala companie ORANGE SA.
  • BUCURIA. Marca BUCURIA a fost înregistrată în Registrul mărcilor notorii în 2005 de compania cu același nume și nu doar pentru bomboane. În lista produselor și serviciilor pentru care a fost înregistrată marca se găsesc și alte bunuri, inclusiv nealimentare.
  • MEAGKOV. Această marcă a fost înregistrată ca notorie de o companie din Ucraina în 2006 pentru votcă.
  • Belii Aist. Notorietatea mărcii a fost solicitată de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova și a fost înscrisă în Registru în 2006. Aceasta este utilizată pentru băuturi alcoolice, cu excepţia berii. Sunt notorii atât marca intividuală, cât și cea figurativă.
  • BUBURUZA. Această marcă a fost înregistrată ca notorie în 2007, la solicitarea unei persoane fizice din Tiraspol pentru produse de birotică, dar și pentru servicii de publicitate/telecomunicații/educație.
  • GOLD LINE. O marcă înscrisă ca notorie din 2005, care a fost înregistrată la solicitarea unei companii din Spania, atât pentru produse alimentare cât și pentru unele servicii.
  • Naturalis. Marca este notorie de aproape 10 ani, fiind înregistrată la solicitarea ORHEI-VIT S.A., care mai deține marca notorie ORHEI VIT VITA.
  • Pegas. Această marcă este în Registrul mărcilor notorii din 2011, fiind deținută de firma comercială de producţie cu același nume.
  • CRISTINUŢA SEVI - o marcă înscrisă ca notorie din 2012 utilizată pentru comercializara bastonașelor ”CRISTINUȚA”. Marca aparține companiei SRL "Sevex-Prim" .
  • ZOLOTOI AIST (cu caractere chirilice). Această marcă și-a oficializat notorietatea în 2013 și aparține companiei cu același nume, fiind folosită pentru comercializarea băuturilor alcoolice (cu excepţia berii).
  • ORANGE. Marca ORANGE, reprezentată printr-un pătrat de culoare portocalie (orange) cu text alb – Orange a fost înscrisă în Registrul mărcilor notori în 2013. Notorietatea a fost solicitată de Orange Brand Services Limited, companie cu sediul în Regatul Unit. Marca este utilizată pentru servicii și aparate de telecomunicații.
  • MOLDAVSCHII STANDART. O marcă înscrisă ca notorie din 2013, înregistrată la solicitarea unei fabrici de vinuri şi divinuri din Taraclia, care are același nume.
  • FLORIS. Marca a fost înscrisă în Registrul mărcilor notorii în 2013. Aceasta aparține societății pe acțiuni FLOAREA SOARELUI.
  • GURA CĂINARULUI. O marcă înscrisă ca notorie din 2013, înregistrată de Rusnac-MoldAqua S.R.L. Notorietatea mărcii a fost recunoscută inclusiv printr-o Hotărâre a CSJ.
  • E ERGOLEMN. O marcă înregistrată ca notorie din 2013, la solicitarea companiei cu același nume. Notorietatea mărcii a fost recunoscută inclusiv printr-o Hotărâre a CSJ.
  • VITA ORHEI VIT BABY.  Marca este înscrisă notorie de aproape 5 ani, fiind înregistrată la solicitarea ORHEI-VIT S.A., care mai deține mărcile notorii ORHEI VIT VITA și Naturalis.
  • CRISTINA. Marca Cristina este înscrisă ca notorie de aproape 5 ani și a fost înregistrată de "Cristina Mold-Rom Simpex" S.R.L., care comercializează încălțăminte.
  • ANGRY BIRDS – marcă înregistrată ca notorie din 2014, la solicitarea unei companii din Finlanda pentru o listă largă de produse.
  • Sudzucker Moldova. Această marcă a fost înscrisă în Registrul mărcilor notorii în 2015 și aparaține Î. M. "Sudzucker Moldova" S. A. Constatarea notorietății mărcii a fost recunoscută inclusiv printr-o Hotărâre a CSJ.
  • BOSS. Această marcă este înscrisă ca notorie din 2015 și aparține HUGO BOSS Trade Mark Management GmbH & Co. KG. din Germania. Marca a fost de nenumărate ori vizată în litigii legate de protecția mărcii.
  • VINĂRIA PURCARI. Marca este înscrisă ca notorie de aproape doi ani și a fost înregistrată de întreprinderea cu același anume, existând și o hotărârea a Curții Supreme de constatare a notorietății.
  • GILLETTE. Și această marcp este înscrisă ca notorie de aproape doi ani, fiind înregistartă de compania americană The Gillette Company LLC.
  • SCUFIŢA ROŞIE/ KRASNAIA ŞAPOCIKA (cu caractere chirilice). Marca a fost recunoscută notorie încă în 1991, dar a fost înscrisă în Registrul mărcilor notorii la începutul acestui an, în urma unei decizii a CSJ de recunoaștere a notorietății. Despre litigiile în care a fost vizată marca puteți citi aici.

Protecția juridică asupra unei mărci poate fi dobândită atât prin înregistrarea acesteia pe cale națională/internațională, precum și prin constatarea mărcii ca fiind notorie. Pentru a aprecia dacă o marcă este notorie este suficient ca aceasta să fie larg cunoscută:

  • pe teritoriul Republica Moldova la data depunerii unei cereri de înregistrare de marcă sau la data priorității revendicate în cerere, și
  • în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele și/sau serviciile cărora li se aplică marca.

Notorietatea se constată de către instanța de judecată în condițiile Legii cu privire la protecția mărcii. Mai multe detalii despre această procedură puteți citi aici.