Asistenții virtuali: viitorul sau o distracție temporară?

  • 13 янв. 2019, 12:48
  • 514

Spotul lansat în decembrie anul trecut, care repetă subiectul peliculei cinematografice “Singur acasă”, în care Culkin, de 38 ani, salvează, printre altele, casa de hoți cu ajutorul Google Assistant, ne-a făcut să cugetăm asupra viitorului acestei tehnologii. Pot fi considerați oare asistenții mobili fenomen, care peste un timp va răsturna închipuirea noastră despre cotidian? – scrie Noi.md.


Google Assistant instalat pe telefon și încorporat în ”difuzorul inteligent”.

Nu e deloc OK

De la începutul anului 2014, după ce Compania Microsoft a prezentat primul dintre asistenții virtuali existenți azi - Cortana, piața inteligenței artificiale mobile (AI) arăta deprimant. Treptat, au apărut alți monștri IT - Google, Apple, Samsung, Amazon, plus niște concurenți locali. Însă cu excepția funcțiilor identice cu Cortana, autorii lor nu au putut oferi nimic util sau ieșit din comun. A fost distractiv, neobișnuit, dar, inutil, practic. «Cum să protejezi pereții de umiditate în perioada precipitațiilor?»,«Оk Google, notele pieselor moderne adaptate pentru chitara cu șapte coarde». Asistenții virtuali nu făceau față nici unei solicitări, dacă aceasta devia cumva de la schema generală. Era ceva asemănător cu încercarea de a începe o discuție filozofică într-o limbă străină cu ajutorul unui ghid de conversații: ori întrebi cum ajungi la aeroport, ori dialogul nu va avea loc.

Problema nr.1 — localizarea lingvistică insuficientă. Fără a pierde din eficiență, inteligența artificială putea descifra maxim două-trei limbi.

Problema nr.2 — caracterul primitiv al algoritmilor lipsiți de originalitate. La finele anului 2017 Yandex prezenta asistentul virtual “Alisa”, orientat în exclusivitate spre utilizatorii rusofoni, însă rezultatul nu era cu nimic mai bun.

Problema nr.3 — noi ceream și mai cerem de la tehnologia nouă prea multe și imediat. Dacă la începutul secolului 20 inventatorului mașinii de spălat Blackstone i s-ar fi reproșat: “Ce covată! Willy, e prea lentă, nu are nici un fel de automatizare, nu există un regim pentru spălarea țesăturilor de mătase, nu are timer. De ce scurgerea este manuală?”, situația ar fi fost aceeași.

O întrebare firească: la ce să ne mai așteptăm? Nu în zadar am vorbit despre această situație la timpul trecut. Anul 2018 a fost unul cu adevărat de cotitură. Cel puțin, evenimentele ultimelor 365 zile vorbesc despre faptul că în tehnologiile mobile inteligența artificială este gata să elimine problemele enumerate mai sus și să înceapă o expansiune intensă în viața de zi cu zi.

Numărătoarea a ajuns la zeci de milioane

Agenția Analitică Edison Research (SUA) a efectuat un studiu detaliat al utilizării asistenților virtuali în viața cotidiană. Este prima analiză de proporții în sfera dată. Rezultatul a fost neașteptat. Auditoriul-țintă se afla în SUA, însă în spatele cifrelor finale nu este un segment aparte, ci tendința mondială, care mai devreme ori mai tîrziu va cuprinde toate teritoriile.

18% dinte locuitorii SUA trecuți de 18 ani (43 milioane) utilizează activ «difuzoarele inteligente» (smart speaker). Acest dispozitiv a constituit un nou pas în dezvoltarea inteligenței artificiale, bazate pe Internet. Tu vorbești, difuzorul recepționează comanda, are loc o acțiune automată, spre exemplu, este deconectat climatizorul sau trasă perdeaua. Timp de un an și jumătate de la apariția sa, dispozitivul a captivat o cincime din populația adultă. Această performanță n-a fost atinsă nici de televiziune, nici de radio, nici de telefonia mobilă.


«Difuzoarele inteligente» (de la stînga spre dreapta) Google Home, Amazon Echo și Apple HomePod furnizează informații la solicitarea vocală. Cu puțin timp înainte de filmare acestea aprindeau şi stingeau activ lumina în odaie.

O jucărie hazlie sau un ajutor real? În marea lor majoritate, posesorii ”difuzoarelor inteligente” au între 45 și 55 ani. Mai bine de jumătate dintre respondenți utilizează cel puțin două dispozitive de acest fel într-o singură casă. Nu pare a fi un scenariu distractiv. Controlul distanțat al dispozitivelor electronice - iată motivul de bază al utilizării unor așa asistenți virtuali ca ”difuzoarele inteligente”. În special, acestea sînt actuale, dacă cineva dintre membrii familiei are sistemul locomotor perturbat.

În concluzie: utilitatea lor la etapa actuală de dezvoltare este determinată nu de preferințele individuale ale utilizatorilor, ci de necesitățile părții active ale utilizatorilor internetului și de gradul de automatizare a traiului acestora.

Tehnologia are sarcina să permită accelerarea cu 60-70% a activităţilor cotidiene ale omului. Dacă acesta are multe dispozitive electronice conectate la internet, el vizionează filme, ascultă radioul, podcasturi, știri, experimentează la bucătărie, activează diverse jocuri video, duce un mod de viață intens, care necesită un program clar, urmărește știrile meteo, situația rutieră, întîlnirile de lucru și cele personale, planurile şi în plus, face multe dintre acestea simultan, atunci economia la fiecare acțiune va fi sesizabilă per ansamblu. Dacă nu, actualii asistenți virtuali devin inutili.


Modelele «difuzoarelor inteligente» Google Home (stînga) și Amazon Echo de primă generație (dreapta).

Date oficiale privind creşterea cererii pentru inteligența artificială în anii imediat următori nu avem. De altfel, dacă într-un an și jumătate tehnologia a cuprins 18% dintre americanii adulți, ce ar putea-o împiedica să ajungă la 50-60% către anul 2021? Din contra, există un factor important, care contribuie la viitoarea creștere, este rezultatul celui de-al doilea eveniment.

Un conglomerat de gînduri

Inginerii Google, Microsoft, Amazon și IBM au înțeles totuși că încercările separate de a ridica asistenții virtuali la un nou nivel încetinesc dezvoltarea infrastructurii depline. La începutul anului trecut a demarat activitatea în cadrul Acordului de elaborare comună a inteligenței artificiale pentru dispozitive mobile, computere și dispozitive aferente. Scopul final este crearea unui funcțional vocal deplin, fără a-l lega de anumite programe și aplicații, adică toate acțiunile obișnuite să poată fi efectuate prin comandă vocală, printre altele, fără utilizarea mouse-ului, a claviaturii etc. 


Vedere de sus asupra versiunii mini a «difuzoarelor inteligente» Amazon Echo Dot (stînga) și Google Home Mini (dreapta).

Perfecționarea tehnologiei de recunoaștere a vocii este doar un element asupra căruia muncesc în prezent inginerii celor patru companii. O altă sarcină importantă este ca inteligența artificială să poată analiza comportamentul utilizatorului de internet. Cu ce se ocupă el cel mai des, cînd, cu ce periodicitate, în ce consecutivitate, conform cărui sistem, cu utilizarea căror resurse etc. Un fel de navigator GPS în rutina zilnică, care poate determina de sine stătător ce sarcini îi vor fi puse și ce urmează să facă pentru a le executa. A început lupta pentru acea parte a auditoriului-țintă, care în prezent este sceptică și nu vede utilitatea asistenților virtuali, fie «difuzorul inteligent» sau obișnuitul asistent de pe smartphone.

Activitatea în comun nu înseamnă că într-un final vom obține un produs unificat. Concurența a fost, este și va fi. Cum numai asistenții virtuali vor învăța să înțeleagă mai multe și să se adapteze proprietarului, fiecare companie își va urma calea. Acum este important să fie depășită rapid etapa intermediară și să fie creată infrastructura necesară asistenților vocali de pe toate dispozitivele. Fragmentarea este o problemă colosală a tehnologiei. Este imposibil să gestionezi funcționalul dispozitivelor mobile Samsung cu ajutorul Google sau a aplicațiilor Amazon cu ajutorul Microsoft Cortana. Este o cursă cu obstacole: ți-ai luat avînt, ai frînat, ai trecut, ai alergat, ai sărit… un format foarte incomod.

Cireașa de pe infrastructură

Cireașa de pe infrastructură Acum trei ani Compania Turistică eDreams Odigeo, puțin cunoscută dincolo de hotarele Spaniei, a anunțat că începe elaborarea propriului asistent virtual. Un proiect local, adică în cadrul unei aplicații turistice separate. Alta însă este esența. Autorii intenționează să creeze un funcțional capabil să analizeze dorințele și necesitățile utilizatorului, reieșind din privirea acestuia, spre exemplu, unde îi va plăcea să se odihnească sau ce companie aeriană să aleagă.

Treptat, în proces vor fi implicate startup-urile, care oferă soluții neordinare. Aceste inițiative s-ar putea să fie nereușite, însă deocamdată ele contează nu ca produse finale, ci pe post de catalizator al ideilor și elaborărilor viitoare. Companiile IT importante s-au axat pe controlul vocal al componentelor centrale ale sistemelor și aplicațiilor de operare. Jucătorii locali mici încearcă să detalieze maxim anumite fragmente ale acestei infrastructuri. Nominal, un asemenea pachet condițional s-ar putea solda cu un rezultat final interesant.

Perspectivele de dezvoltare AI în Moldova

Expoziția de prezentare Startup Fair, desfășurată la Chișinău în decembrie anul trecut, a arătat că, dacă vor dispune de o finanțare suficientă, inginerii autohtoni ar putea nu doar să dezvolte sectorul național, ci să ofere soluții globale. Spre exemplu, conceptul asistentului virtual Fast Boss, care în procesul negocierilor generează în mod automat oferte comerciale, este deocamdată doar una dintre ideile disponibile în format B2B («business pentru business»). Monștrii internaționali IT oferă în acest domeniu doar controlul asupra programului de negocieri și a sarcinilor curente. Este important, dar insuficient. Deci, dacă startup-ul va fi realizat cu succes, infrastructura inteligenței artificiale se va completa cu încă o verigă importantă. 

Dat fiind faptul că piața mondială AI este prea tînără și crearea ei necesită investiții enorme, în Moldova avem foarte puține asemenea proiecte, accentul este pus pe procesarea tradițională a datelor pe internet. Spre exemplu, platformele de căutare a cadrelor de personal, a locurilor de odihnă, planificare a sarcinilor etc. Dar este un moment pozitiv, o tendință. Ce este Google? O companie care a început prin a procesa date. Ce este Amazon? O companie, care a început prin a procesa date. Important e că în procesul elaborării și implementării funcționalului startup-urile autohtone creează o vastă rețea de softuri și aplicații adaptate (!) pentru utilizare în interiorul țării. Istoria versiunilor localizate ale asistenților virtuali, spre exemplu, cea franceză, a început anume astfel.