Aproape 160 de întreprinderi de stat vor dispărea. Care este motivul

  • 3 апр. 2019, 15:22
  • 448

Aproape 160 de întreprinderi de stat vor fi radiate. Un proiect de hotărâre în acest sens va fi examinat în ședința de astăzi a Guvernului. Proiectul a fost elaborat în temeiul art. 14 alin. (3) din Legea cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală, care prevede că entitățile pot fi radiate din oficiu din Registrul de stat al persoanelor juridice, întrucât acestea nu au activitate. 

Potrivit notei informative, în rezultatul contrapunerii informației din Registrul patrimoniului public cu informația privind întreprinderile de stat înregistrate în Registrul de stat al persoanelor juridice, au fost identificate peste 442 de întreprinderi de stat în total, care figurează în Registru, dar nu sunt gestionate de autoritățile administrației publice centrale care le-au fondat. Practic, toate aceste întreprinderi de stat nu activează de mulți ani, de regulă, motivele fiind: 

  • lipsa mijloacelor circulante; 
  • lipsa bunurilor imobile proprii, 
  • competitivitatea redusă a producției/serviciilor etc.

În privința lor, de către autoritățile administrației publice centrale (succesorii fondatorilor acestora) pe parcursul anilor nu au fost întreprinse măsuri privind reanimarea sau lichidarea acestora.

Astfel, potrivit prevederilor art. 26 din Legea privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali, dacă persoana juridică inactivă și întreprinzătorul individual inactiv nu au datorii la bugetul public național, nu dețin mașini de casă și control cu memorie fiscală, nu sunt fondatori ai unei alte persoane juridice și nu au filiale și reprezentanțe, organul înregistrării de stat inițiază din oficiu procedura de radiere din Registrul de stat a persoanei juridice inactive și a întreprinzătorului individual inactiv, adoptând decizia de inițiere a procedurii de radiere.

În document se menționează că pe parcursul anilor nu au fost înaintate careva cereri din partea unor potențiali creditori, iar fondatorii nu au informat dacă există litigii. Totodată, după adoptarea deciziei de radiere din Registrul a persoanei juridice inactive, organul înregistrării va publica în Monitorul Oficial un aviz cu privire la inițierea procedurii de radiere. Avizul va conține modalitatea și termenele de înaintarea a cererilor de către persoana juridică inactivă ce urmează a fi radiată, a creanțelor de către creditori sau de către alte persoane interesate, precum și adresa la care acestea pot fi depuse.