Construim ani de zile, cu râvnă și atenție o reputație profesională și personală, punem caramizi una după alta ca să ajungem acolo unde ne dorim. Investim bani, energie și timp pentru a demonstra cine suntem noi. Și pare un efort care merită pentru că mulți dintre aceștia au văzut bunele rezultate și efecte ale acestui demers de construcție. Însă ce facem atunci când în situații speciale sau de criză ce comunicăm celorlalți contravine construcției la care am muncit ani în șir și cu care ne-am identificat? Credibilitatea personală, ca și încrederea, ia ani buni să o cosntruiești însă minute să o dărâmi.
5 pași pentru construirea și păstrarea credibilității personale:
Definiți-vă valorile și misiunea personală
În orice nou început sau orice situație spontan apărută în viața noastră este important să știm care sunt valorile noastre, în ce credem, cine ne propunem să fim și în ce sens vom acționa pentru a promova aceste valori. De exemplu, dacă un subiect arzător se dezbate în jurul nostru în social, la birou sau acasă, o abordare cu bune beneficii ar fi să ne gândim mai întâi în ce credem, ce am demonstrat până în acel moment prin comportamentul nostru și să decidem dacă mergem mai departe pe aceeași linie sau schimbăm direcția. Pentru schimbarea direcției motivele ar trebui să fie puternice și să poată fi argumentate în caz de întrebări.
„WALK the TALK” sau fiți consecvenți
Ce spunem celorlați ar trebui aliniat cu ceea ce gândim și facem în legătură cu subiectul respectiv. Acționând consecvent de la o situație la alta și în acord cu valorile personale pe care le avem, „firul roșu” va fi remarcat și reținut. Sunteți manager și reprezentant al companiei și trebuie să implementați o reorganizare a firmei cu efecte de restructurare a posturilor dar nu credeți că aceasta este cea mai bună alegere și în același timp simțiți compasiune pentru colegii afectați? A fi aliniați cu voi înșivă ar însemna să implementați cerința companiei însă cu grijă autentică pentru cei afectați, încercând să le faceți „trecerea” cât mai ușoară.
Cât de departe ar trebui să mergem cu a alinia ce facem cu ce spunem? Stabiliți cu atenție unde exprimați ceea ce vă reprezintă și mai ales, cât de departe vreți să mergeți. Este important să mergem mai departe atingându-ne obiectivul chiar și mai târziu decât niciodată. În anumite momente „forte” mai puternice decât noi ne pot opri. A pierde o bătălie nu înseamnă neapărat să pierzi războiul.
Sunteți subordonatul unui manager dictatorial și autocratic iar compania încurajează atitudinea de „speak up”? Prudența ar fi recomandată în a lua o atitudine asertivă în fața celorlați colegi împotriva comportamentului abuziv al managerului vostru. Însă puteți adresa acest aspect în dialog 1:1 cu managerul respectiv sau, în situații speciale, să discutați tema cu un coleg din departamentul HR, împreună cu care să găsiți o modalitate diplomată de a (re)acționa la nevoie.
Stabiliți cum și când vă promovați valorile și autenticitatea
Căutați oportunități de a vă exprima valorile și autenticitatea astfel încât acestea să iasă la lumină însă găsiți cel mai potrivit mod de a vă „atinge” audiența. În social-media sau pe bloggul personal, la birou în timpul întâlnirilor de echipă sau în pauze cu colegii, cunoașteți-i pe ceilalți și permiteți-le celorlalți să vă cunoască.
Pregătiți-vă pentru a fi combătut
Când atingeți un anumit grad de notorietate, cu siguranță vor fi și oameni care vor combate ceea ce spuneți și faceți în spiritul valorilor voastre. Nu vă descurajați și nu lăsați aceste atitudini să vă deraieze de la convingerile voastre. Stați alături de acestea și veți câștiga respectul celor din jur.
Concluzie
Nu toți aleg sau pot să fie autentici și credibili în modul exprimat mai sus însă cei care aleg să fie așa vor constata că reușesc să construiască un fundament solid persoanei și acțiunilor lor, generând în jurul lor respect și „followship”.
Construim ani de zile, cu râvnă și atenție o reputație profesională și personală, punem caramizi una după alta ca să ajungem acolo unde ne dorim. Investim bani, energie și timp pentru a demonstra cine suntem noi. Și pare un efort care merită pentru că mulți dintre aceștia au văzut bunele rezultate și efecte ale acestui demers de construcție. Însă ce facem atunci când în situații speciale sau de criză ce comunicăm celorlalți contravine construcției la care am muncit ani în șir și cu care ne-am identificat? Credibilitatea personală, ca și încrederea, ia ani buni să o cosntruiești însă minute să o dărâmi.
5 pași pentru construirea și păstrarea credibilității personale:
Definiți-vă valorile și misiunea personală
În orice nou început sau orice situație spontan apărută în viața noastră este important să știm care sunt valorile noastre, în ce credem, cine ne propunem să fim și în ce sens vom acționa pentru a promova aceste valori. De exemplu, dacă un subiect arzător se dezbate în jurul nostru în social, la birou sau acasă, o abordare cu bune beneficii ar fi să ne gândim mai întâi în ce credem, ce am demonstrat până în acel moment prin comportamentul nostru și să decidem dacă mergem mai departe pe aceeași linie sau schimbăm direcția. Pentru schimbarea direcției motivele ar trebui să fie puternice și să poată fi argumentate în caz de întrebări.
„WALK the TALK” sau fiți consecvenți
Ce spunem celorlați ar trebui aliniat cu ceea ce gândim și facem în legătură cu subiectul respectiv. Acționând consecvent de la o situație la alta și în acord cu valorile personale pe care le avem, „firul roșu” va fi remarcat și reținut. Sunteți manager și reprezentant al companiei și trebuie să implementați o reorganizare a firmei cu efecte de restructurare a posturilor dar nu credeți că aceasta este cea mai bună alegere și în același timp simțiți compasiune pentru colegii afectați? A fi aliniați cu voi înșivă ar însemna să implementați cerința companiei însă cu grijă autentică pentru cei afectați, încercând să le faceți „trecerea” cât mai ușoară.
Stabiliți-vă limitele
Cât de departe ar trebui să mergem cu a alinia ce facem cu ce spunem? Stabiliți cu atenție unde exprimați ceea ce vă reprezintă și mai ales, cât de departe vreți să mergeți. Este important să mergem mai departe atingându-ne obiectivul chiar și mai târziu decât niciodată. În anumite momente „forte” mai puternice decât noi ne pot opri. A pierde o bătălie nu înseamnă neapărat să pierzi războiul.
Sunteți subordonatul unui manager dictatorial și autocratic iar compania încurajează atitudinea de „speak up”? Prudența ar fi recomandată în a lua o atitudine asertivă în fața celorlați colegi împotriva comportamentului abuziv al managerului vostru. Însă puteți adresa acest aspect în dialog 1:1 cu managerul respectiv sau, în situații speciale, să discutați tema cu un coleg din departamentul HR, împreună cu care să găsiți o modalitate diplomată de a (re)acționa la nevoie.
Stabiliți cum și când vă promovați valorile și autenticitatea
Căutați oportunități de a vă exprima valorile și autenticitatea astfel încât acestea să iasă la lumină însă găsiți cel mai potrivit mod de a vă „atinge” audiența. În social-media sau pe bloggul personal, la birou în timpul întâlnirilor de echipă sau în pauze cu colegii, cunoașteți-i pe ceilalți și permiteți-le celorlalți să vă cunoască.
Pregătiți-vă pentru a fi combătut
Când atingeți un anumit grad de notorietate, cu siguranță vor fi și oameni care vor combate ceea ce spuneți și faceți în spiritul valorilor voastre. Nu vă descurajați și nu lăsați aceste atitudini să vă deraieze de la convingerile voastre. Stați alături de acestea și veți câștiga respectul celor din jur.
Concluzie
Nu toți aleg sau pot să fie autentici și credibili în modul exprimat mai sus însă cei care aleg să fie așa vor constata că reușesc să construiască un fundament solid persoanei și acțiunilor lor, generând în jurul lor respect și „followship”.