Se schimbă regulile de aplicare a comisioanelor pentru plățile cu cardul

  • 30 апр. 2019, 15:25
  • 2 355
  • 2

Regulamentul cu privire la cardurile de plată ar putea să fie modificat și completat. Banca Națională a Moldovei definește noțiunile de comision de servicii perceput comercianților și comision interbancar, precum și prevede condițiile de stabilire a acestora. Mai exact, documnetul urmează să fie completat cu un capitol nou ”Condițiile de determinare a comisioanelor interbancare, precum și a comisioanelor suplimentare”.

Pe lângă definirea noțiunilor în proiect, la interpretarea acestora urmează a fi luate în considerare următoarele:

comisionul de servicii perceput comercianților este un comision per tranzacție plătit de comerciant prestatorului acceptant (băncii acceptante) pentru procesarea plăților deținătorilor de carduri de plată. De regulă, acesta se calculează ca procent din valoarea tranzacției și este inclus în prețurile generale ale bunurilor și serviciilor:

  • comisionul interbancar este comisionul plătit pentru fiecare tranzacție prestatorului emitent (băncii emitente) de către prestatorul acceptant al cardului, participanți la tranzacție și se aplică doar în cadrul schemelor cvadripartite de plată cu cardul (schemă în care sunt cel puțin patru participanți: plătitor - banca emitentă -  banca acceptantă – comerciant).

Astfel, condițiile vor fi aplicate tuturor operațiunilor de plată efectuate cu carduri de plată sau dispozitive asemănătoare, cu excepția operațiunilor de retrageri de numerar de la bancomate sau de la ghișeul unui prestator de servicii de plată, precum și orice operațiuni efectuate cu cardurile de plată de afaceri (business). Exceptarea plafonării retragerilor de mijloace bănești, în special în cazurile de retragere de la bancomatul altei bănci decât al celei emitente, se propune luând în considerare costurile acestor operațiuni, precum și scopul proiectului de promovare a acceptării plăților fără numerar de către comercianți.

Referitor la cardurile de plată de afaceri (business), acestea reprezintă un produs diferit față de cardurile personale (ale persoanelor fizice), oferind comercianților, deținătorilor de carduri și companiilor care le oferă angajaților lor servicii specifice, a căror cost este mai ridicat pentru emitenții acestora.