Procedura de lichidare benevolă a businessului va fi simplificată

  • 6 марта 2017, 14:08
  • 825

Acest lucru este prevăzut de amendamentele la legislaţia în vigoare, aprobate de parlament vineri în prima lectură. Astfel, au fost aprobat modificări la Codul fiscal, Legea privind antreprenoriatul și întreprinderile, Codul civil, care au drept scop simplificarea procedurilor de lichidare a businessului în mod benevol. 

Modificările au drept scop să stabilească norme clare și transparente pentru operațiuni fiscale și contabile în procesul de lichidare benevolă a afacerilor. O atenţie aparte va fi acordată termenului de prezentare a informației privind inițierea procedurilor de lichidare benevolă, termenii de depunere a rapoartelor fiscale de lichidare, dar și efectuarea controalelor fiscale. O atenție aparte a fost acordată termenilor de onorare a angajamentelor, atât din partea contribuabilului (prezentarea informațiilor, depunerea declarațiilor, achitarea taxelor și impozitelor), cât și din partea fiscului, în ceea ce ține de numărul controalelor necesare, desfășurate în termenele convenite. 

De asemenea, sunt stabilite norme clare privind numărul posibil al rapoartelor contabile care trebuie să fie prezentate de contribuabil în perioada de lichidare. În Codul fiscal va apărea un compartiment aparte, dedicată regimului fiscal la lichidarea contribuabilului. Aici vor vi prevăzute cerințele față de prezentarea raportului fiscal la lichidarea contribuabilului, efectuarea controlului fiscal, achitarea angajamentelor fiscale, etc. 

Viceministrul Economiei, Vitalie Iurcu, a menţionat că amendamentele prevăd eliminarea cerinţei faţă de persoanele juridice în proces de lichidare de a publica astfel de anunţuri în Monitorul oficial. Aceste anunţuri vor putea fi plasate gratuit doar pe pagina web oficială a organizaţiei de stat de înregistrare. 

De asemenea, companiile nu vor trebui să colecteze adeverinţe privind lipsa datoriilor faţă de buget. Aceste date vor fi obţinute din sistemul automatizat al fiscului. Aceste şi alte amendamente vor permite lichidarea benevolă a agentului economic în termen mai restrâns şi cu cheltuieli mai mici. 

Anterior, reprezentanţii Consiliului economic al premierului au menţionat că procedura actuală de lichidare este foarte îndelungată (2-3 ani), necesită un număr diferit de documente, timp şi bani. Asta în timp ce majoritatea informaţiilor solicitate există în bazele de date ale structurilor de stat, iar procedura de lichidare poate şi trebuie să fie urgentată.