Dialogul social bipatit va fi promovat şi în ţara noastră, după ce în 2018 în legislaţia în vigoare a fost introdusă o prevedere în acest sens. Un regulament-cadru privind organizarea şi funcţionarea comisiilor pentru consultări şi negocieri colective de ramură bipartite a fost aprobat în cadrul ultimei şedinţe din 2018 a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective.
În context, reprezentanţii sindicatelor şi ai patronatelor au semnalat faptul că, după reforma din 2017 a Guvernului, mai multe comisii pentru consultări şi negocieri colective de ramură au rămas nefuncţionale şi chiar inexistente. Sindicaliştii au sugerat atunci că, la nivelul ministerelor de resort, ar fi necesară organizarea unor dezbateri legate de constituirea şi funcţionarea acestor comsii. Şi cu toate că au fost făcute unele eforturi în această privinţă, nici un eveniment de acest fel nu a avut loc deocamdată.
Necesitatea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea comisiilor pentru consultări şi negocieri colective de ramură bipartite a apărut în urma unor modificări ale legislaţiei în vigoare. Prin acestea, a fost prevăzută crearea de comisii pentru consultări şi negocieri colective la nivel de ramură şi de teritoriu pe bază bipartită în sectoarele în care lipseşte unul din cei trei parteneri sociali.
Regulamentul conţine prevederi referitoare la formarea şi componenţa comisiilor de ramură bipartite, organele de lucru, atribuţiile, drepturile, preşedinţii, secretarii, consiliile de specialitate etc. Conform regulamentului aprobat, comisiile de ramură bipartite au un rol consultativ la elaborarea strategiilor și a politicilor social-economice, precum și la aplanarea situațiilor conflictuale apărute între partenerii sociali la nivel de ramură.
Comisiile în cauză sunt formate pe principii de paritate, în baza deciziilor comune ale celor doi parteneri sociali care există într-o anumită ramură a economiei şi includ în componența lor câte patru membri și doi membri supleanți. Aceştia sunt numiți de către partenerii sociali pe o perioadă de trei ani şi își exercită funcțiile fără a fi remunerați.
Organele de lucru ale comisiilor pentru consultări şi negocieri colective de ramură bipartite sunt: președintele, secretarul şi comisiile de specialitate, care pot fi permanente sau temporare.
Funcţia de preşedinte al comisiei este exercitată prin rotație de către reprezentantul uneia dintre părțile acestea. Modalitatea de realizare a rotației este stabilită la prima ședință a comisiei, iar durata exercitării funcției de președinte este de un an și jumătate pentru fiecare parte.
Potrivit reprezentanţilor Secretariatului Comisiei naţionale, în practica europeană, dialog social tripartit există mai mult la nivel naţional, pe când la cel de ramură, consultările şi negocierile colective au loc de pe principii bipartite.
Dialogul social bipatit va fi promovat şi în ţara noastră, după ce în 2018 în legislaţia în vigoare a fost introdusă o prevedere în acest sens. Un regulament-cadru privind organizarea şi funcţionarea comisiilor pentru consultări şi negocieri colective de ramură bipartite a fost aprobat în cadrul ultimei şedinţe din 2018 a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective.
În context, reprezentanţii sindicatelor şi ai patronatelor au semnalat faptul că, după reforma din 2017 a Guvernului, mai multe comisii pentru consultări şi negocieri colective de ramură au rămas nefuncţionale şi chiar inexistente. Sindicaliştii au sugerat atunci că, la nivelul ministerelor de resort, ar fi necesară organizarea unor dezbateri legate de constituirea şi funcţionarea acestor comsii. Şi cu toate că au fost făcute unele eforturi în această privinţă, nici un eveniment de acest fel nu a avut loc deocamdată.
Necesitatea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea comisiilor pentru consultări şi negocieri colective de ramură bipartite a apărut în urma unor modificări ale legislaţiei în vigoare. Prin acestea, a fost prevăzută crearea de comisii pentru consultări şi negocieri colective la nivel de ramură şi de teritoriu pe bază bipartită în sectoarele în care lipseşte unul din cei trei parteneri sociali.
Regulamentul conţine prevederi referitoare la formarea şi componenţa comisiilor de ramură bipartite, organele de lucru, atribuţiile, drepturile, preşedinţii, secretarii, consiliile de specialitate etc. Conform regulamentului aprobat, comisiile de ramură bipartite au un rol consultativ la elaborarea strategiilor și a politicilor social-economice, precum și la aplanarea situațiilor conflictuale apărute între partenerii sociali la nivel de ramură.
Comisiile în cauză sunt formate pe principii de paritate, în baza deciziilor comune ale celor doi parteneri sociali care există într-o anumită ramură a economiei şi includ în componența lor câte patru membri și doi membri supleanți. Aceştia sunt numiți de către partenerii sociali pe o perioadă de trei ani şi își exercită funcțiile fără a fi remunerați.
Organele de lucru ale comisiilor pentru consultări şi negocieri colective de ramură bipartite sunt: președintele, secretarul şi comisiile de specialitate, care pot fi permanente sau temporare.
Funcţia de preşedinte al comisiei este exercitată prin rotație de către reprezentantul uneia dintre părțile acestea. Modalitatea de realizare a rotației este stabilită la prima ședință a comisiei, iar durata exercitării funcției de președinte este de un an și jumătate pentru fiecare parte.
Potrivit reprezentanţilor Secretariatului Comisiei naţionale, în practica europeană, dialog social tripartit există mai mult la nivel naţional, pe când la cel de ramură, consultările şi negocierile colective au loc de pe principii bipartite.