Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a finalizat procedura de scanare a carnetelor de muncă pentru perioada de până la 01.01.1999. Aceasta a început la sfârșitul lunii iunie și s-a încheiat la mijlocul lunii decembrie. Fiecare angajator a fost obligat să prezinte la Casa Teritorială de Asigurări Sociale (CTAS) de la locul de înregistrare carnetele de muncă ale persoanelor asigurate angajate prin contract individual de muncă, în baza carnetului de muncă, ce au activat înainte de 1 ianuarie 1999, nu au atins încă vârsta de pensionare şi nu primesc pensie pentru limită de vârstă în sistemul public de asigurări sociale. Până la finalizarea procedurii, 98 la sută dintre aceștia și-au îndeplinit obligația. Pentru mai multe detalii, ziarul „Vocea poporului” a solicitat un interviu Liubei Rotaru, șefa Casei Teritoriale de Asigurări Sociale (CTAS) sectorul Centru din Chișinău, președinta Consiliului de Femei din cadrul CNSM.
– Doamnă Rotaru, care a fost scopul scanării carnetelor de muncă? De ce a fost nevoie de aceasta?
– Este un scop nobil și benefic pentru persoanele asigurate, deoarece se completează contul personal al persoanelor cu informația despre numărul anilor lucrați până la 1 ianuarie 1999. De la această dată, s-a creat o bază de date la Casa Națională de Asigurări Sociale despre venitul asigurat și stagiul de cotizare al fiecărei persoane care a desfășurat activitate după anul 1999.
După ce s-a finalizat procesul de scanare, va urma a doua etapă, citirea informației din sistemul informațional și această citire va fi efectuată de specialiștii antrenați în sistem, care vor verifica fiecare înscriere și vor însuma numărul de ani și dacă totul este bine, corespunde instrucțiunilor, astfel fiind calculat stagiul de activitate a persoanei până la 1 ianuarie 1999.
Cifrele respective se înscriu în contul personal și în felul acesta se va desfășura etapa următoare, când se va putea depune online cererea pentru stabilirea pensiei.
– Ce se va întâmpla cu persoanele care nu și-au scanat carnetele?
– Scanarea carnetelor de muncă va urma pentru persoanele care nu sunt la ora actuală încadrate în câmpul muncii, dar au avut activitate până în anul 1999 și, de aceea, ele sunt în drept să se adreseze la CTAS cu carnetul de muncă pentru a fi prezentat la scanare.
– Este valabil și pentru persoanele plecate peste hotare?
– Da, și pentru ele este la fel. Iar agenții economici care pe parcurs vor angaja oameni, iar carnetul unei persoane nu a fost scanat, sunt obligați să vină la noi și să-l prezinte pentru scanare.
– Cât de sigur este acest sistem?
– Acest sistem de date este protejat destul de serios și vreau să cred că nu se va întâmpla niciodată nimic rău. Dar am și un sfat pentru toți: nu trebuie să aruncăm carnetul de muncă. Să-l lăsăm acolo să stea într-un sertar, chiar dacă aparent nu ne va trebui.
– Au fost găsite greșeli în carnetele de muncă deja scanate?
– Sigur, au fost și unele greșeli. De exemplu, nu s-a efectuat corect înscrierea, lipsește o ștampilă de eliberare sau angajare ori sunt unele corectări, ștersături. În aceste cazuri, informația nu este plasată în contul personal, dar se pune la rubrica „așteptare”, pentru a fi verificată. Acea persoană va trebui să prezinte din arhivă acte despre ordinul de angajare, eliberare ș. a., după caz.
– Astfel de practici au fost preluate de peste hotare?
– Da, asemenea practici au fost preluate din alte țări, unde pensia se stabilește în regim online. Anume pentru a continua reformele în sistemul de pensionare a și fost necesară scanarea informației din carnetele de muncă.
– Vă mulțumim!
Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a finalizat procedura de scanare a carnetelor de muncă pentru perioada de până la 01.01.1999. Aceasta a început la sfârșitul lunii iunie și s-a încheiat la mijlocul lunii decembrie. Fiecare angajator a fost obligat să prezinte la Casa Teritorială de Asigurări Sociale (CTAS) de la locul de înregistrare carnetele de muncă ale persoanelor asigurate angajate prin contract individual de muncă, în baza carnetului de muncă, ce au activat înainte de 1 ianuarie 1999, nu au atins încă vârsta de pensionare şi nu primesc pensie pentru limită de vârstă în sistemul public de asigurări sociale. Până la finalizarea procedurii, 98 la sută dintre aceștia și-au îndeplinit obligația. Pentru mai multe detalii, ziarul „Vocea poporului” a solicitat un interviu Liubei Rotaru, șefa Casei Teritoriale de Asigurări Sociale (CTAS) sectorul Centru din Chișinău, președinta Consiliului de Femei din cadrul CNSM.
– Doamnă Rotaru, care a fost scopul scanării carnetelor de muncă? De ce a fost nevoie de aceasta?
– Este un scop nobil și benefic pentru persoanele asigurate, deoarece se completează contul personal al persoanelor cu informația despre numărul anilor lucrați până la 1 ianuarie 1999. De la această dată, s-a creat o bază de date la Casa Națională de Asigurări Sociale despre venitul asigurat și stagiul de cotizare al fiecărei persoane care a desfășurat activitate după anul 1999.
După ce s-a finalizat procesul de scanare, va urma a doua etapă, citirea informației din sistemul informațional și această citire va fi efectuată de specialiștii antrenați în sistem, care vor verifica fiecare înscriere și vor însuma numărul de ani și dacă totul este bine, corespunde instrucțiunilor, astfel fiind calculat stagiul de activitate a persoanei până la 1 ianuarie 1999.
Cifrele respective se înscriu în contul personal și în felul acesta se va desfășura etapa următoare, când se va putea depune online cererea pentru stabilirea pensiei.
– Ce se va întâmpla cu persoanele care nu și-au scanat carnetele?
– Scanarea carnetelor de muncă va urma pentru persoanele care nu sunt la ora actuală încadrate în câmpul muncii, dar au avut activitate până în anul 1999 și, de aceea, ele sunt în drept să se adreseze la CTAS cu carnetul de muncă pentru a fi prezentat la scanare.
– Este valabil și pentru persoanele plecate peste hotare?
– Da, și pentru ele este la fel. Iar agenții economici care pe parcurs vor angaja oameni, iar carnetul unei persoane nu a fost scanat, sunt obligați să vină la noi și să-l prezinte pentru scanare.
– Cât de sigur este acest sistem?
– Acest sistem de date este protejat destul de serios și vreau să cred că nu se va întâmpla niciodată nimic rău. Dar am și un sfat pentru toți: nu trebuie să aruncăm carnetul de muncă. Să-l lăsăm acolo să stea într-un sertar, chiar dacă aparent nu ne va trebui.
– Au fost găsite greșeli în carnetele de muncă deja scanate?
– Sigur, au fost și unele greșeli. De exemplu, nu s-a efectuat corect înscrierea, lipsește o ștampilă de eliberare sau angajare ori sunt unele corectări, ștersături. În aceste cazuri, informația nu este plasată în contul personal, dar se pune la rubrica „așteptare”, pentru a fi verificată. Acea persoană va trebui să prezinte din arhivă acte despre ordinul de angajare, eliberare ș. a., după caz.
– Astfel de practici au fost preluate de peste hotare?
– Da, asemenea practici au fost preluate din alte țări, unde pensia se stabilește în regim online. Anume pentru a continua reformele în sistemul de pensionare a și fost necesară scanarea informației din carnetele de muncă.
– Vă mulțumim!