Problema privind neachitarea la timp a plății pentru incapacitatea temporară de muncă, semnalată până acum de mai mulți angajați responsabililor de la Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), pare că va fi soluționată în scurt timp. Recent, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS) a anunțat despre lansarea Portalului certificatelor medicale MConnect.
Astfel, potrivit ministrei Ala Nemerenco, certificatele de concediu medical vor fi înregistrate electronic și transmise prin intermediul platformei digitale către Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) pentru a fi determinată plata pentru incapacitatea temporară de muncă. Totuși, adaugă șefa de la Sănătate, pacienții vor primi și un certificat pe suport de hârtie, pe care îl vor prezenta angajatorilor.
Control sistemic al modului de plată
„Utilizarea portalului are drept scop construirea unui mecanism de evidență și un control sistemic al modului de plată a indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă și aducerea în concordanță a plăților cu experiența internațională. Această modalitate există în foarte multe țări. Lucrurile nu se schimbă esențial, doar plata și transmiterea datelor”, a specificat Ala Nemerenco.
Reamintim că, din 1 iulie anul curent, conform modificărilor operate în legislaţie, CNAS stabileşte, calculează şi plăteşte indemnizaţiile pentru incapacitatea temporară de muncă din bugetul asigurărilor sociale de stat (BASS), începând cu a şasea zi de concediu medical. Aceasta se referă la boli obişnuite sau la accidente nelegate de muncă. Indemnizațiile pentru primele cinci zile de concediu medical vor fi calculate și achitate de angajator, însă nu mai mult de 15 zile cumulative pe parcursul unui an calendaristic.
De ce a întârziat lansarea portalului
„Motivul de întârziere a lansării portalului online până acum, fapt ce a generat și restanțe la achitarea acestor plăți, a fost legat de faptul că primul câștigător al licitației de achiziții publice, realizată de precedenta conducere a ministerului, după câteva luni de falsă activitate, a refuzat onorarea contractului, sub pretextul că nu se încadrează în termen și nu are capacități umane suficiente. Astfel, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a fost pus în situația de a începe licitația de achiziții publice de la zero și, după două proceduri repetate de concurs, a inițiat crearea Portalului certificatelor de concediu medical”, se precizează într-un comunicat de presă al MSMPS.
Potrivit legii, indemnizaţiile pentru incapacitate de muncă legată de tuberculoză, SIDA, maladii oncologice şi cele pentru îngrijirea copilului bolnav se vor stabili, de asemenea, de către CNAS, începând cu prima zi calendaristică de concediu medical şi vor fi achitate din mijloacele BASS. Banii urmează să fie achitați prin intermediul cardului salarial, al celui social sau al oficiului poștal. Acum câteva zile, într-un comunicat de presă, CNAS a anunțat că a încheiat contracte cu opt bănci pentru plata concediului medical prin card salarial. În cazul în care instituţiile bancare nu vor prezenta informaţia Casei Naţionale de Asigurări Sociale, plata indemnizaţiilor se va efectua prin intermediul ÎS „Poşta Moldovei”, la orice oficiu poştal.
Problema privind neachitarea la timp a plății pentru incapacitatea temporară de muncă, semnalată până acum de mai mulți angajați responsabililor de la Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), pare că va fi soluționată în scurt timp. Recent, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS) a anunțat despre lansarea Portalului certificatelor medicale MConnect.
Astfel, potrivit ministrei Ala Nemerenco, certificatele de concediu medical vor fi înregistrate electronic și transmise prin intermediul platformei digitale către Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) pentru a fi determinată plata pentru incapacitatea temporară de muncă. Totuși, adaugă șefa de la Sănătate, pacienții vor primi și un certificat pe suport de hârtie, pe care îl vor prezenta angajatorilor.
Control sistemic al modului de plată
„Utilizarea portalului are drept scop construirea unui mecanism de evidență și un control sistemic al modului de plată a indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă și aducerea în concordanță a plăților cu experiența internațională. Această modalitate există în foarte multe țări. Lucrurile nu se schimbă esențial, doar plata și transmiterea datelor”, a specificat Ala Nemerenco.
Reamintim că, din 1 iulie anul curent, conform modificărilor operate în legislaţie, CNAS stabileşte, calculează şi plăteşte indemnizaţiile pentru incapacitatea temporară de muncă din bugetul asigurărilor sociale de stat (BASS), începând cu a şasea zi de concediu medical. Aceasta se referă la boli obişnuite sau la accidente nelegate de muncă. Indemnizațiile pentru primele cinci zile de concediu medical vor fi calculate și achitate de angajator, însă nu mai mult de 15 zile cumulative pe parcursul unui an calendaristic.
De ce a întârziat lansarea portalului
„Motivul de întârziere a lansării portalului online până acum, fapt ce a generat și restanțe la achitarea acestor plăți, a fost legat de faptul că primul câștigător al licitației de achiziții publice, realizată de precedenta conducere a ministerului, după câteva luni de falsă activitate, a refuzat onorarea contractului, sub pretextul că nu se încadrează în termen și nu are capacități umane suficiente. Astfel, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a fost pus în situația de a începe licitația de achiziții publice de la zero și, după două proceduri repetate de concurs, a inițiat crearea Portalului certificatelor de concediu medical”, se precizează într-un comunicat de presă al MSMPS.
Potrivit legii, indemnizaţiile pentru incapacitate de muncă legată de tuberculoză, SIDA, maladii oncologice şi cele pentru îngrijirea copilului bolnav se vor stabili, de asemenea, de către CNAS, începând cu prima zi calendaristică de concediu medical şi vor fi achitate din mijloacele BASS. Banii urmează să fie achitați prin intermediul cardului salarial, al celui social sau al oficiului poștal. Acum câteva zile, într-un comunicat de presă, CNAS a anunțat că a încheiat contracte cu opt bănci pentru plata concediului medical prin card salarial. În cazul în care instituţiile bancare nu vor prezenta informaţia Casei Naţionale de Asigurări Sociale, plata indemnizaţiilor se va efectua prin intermediul ÎS „Poşta Moldovei”, la orice oficiu poştal.