Ce acte trebuie să prezinte antreprenorul în cazul unui control al Inspecției Muncii

  • 5 мая 2017, 11:48
  • 5 505
  • 4

Lista actelor solicitate de inspectorii muncii de la antreprenori a fost elaborată recent de Inspectoratul de Stat al Muncii. Aceasta conține peste 100 de documente pe care angajatorul trebuie să le prezinte inspectorului muncii, în timpul efectuării controlului. Anterior, nu exista nicio listă clară de acte pe care inspectorul muncii le putea solicita de la angajator.

Antreprenorii solicită reducerea acestei liste, astfel încât activitatea mediului de afaceri din Moldova să devină mai simplă, dar totodată să nu fie lezat dreptul angajatului.

Mai exact, se propune excluderea Ordinului cu privire încetarea contractului individual de muncă, cu excepția cazurilor de concediere. Antreprenorii cred că un astfel de document este inoportun în cazuri cum ar fi decesul angajatului. Atunci ordinul poate fi substituit cu certificatul de deces. De asemenea, se consideră inoportună aflarea în listă a Demersului angajatorului prin care se solicită acordul (opinia consultativă a) organului sindical pentru concedierea salariatului, membru de sindicat.

În cadrul vizitelor de control, inspectorii de muncă pot solicita următoarele acte, care țin de raporturile de muncă (Codul muncii nr. 154-XV din 28 martie 2003):

Documente care stabilesc structura unităţii şi funcţiile:

  1. Statele de personal ale unităţii (art.10 alin.(2) lit. c));

Acte normative locale

  1. Regulamentul intern al unităţii (art.198-199);
  2. Regulamentul cu privire la atestarea salariaţilor (legislaţia nu prevede expres aprobarea regulamentului respectiv, dar acesta va fi necesar în cazul în care angajatorul doreşte să efectueze atestarea salariaţilor; poate fi aprobat în baza art.10 alin.(1) lit. e));
  3. Contractul colectiv de muncă (dacă acesta a fost încheiat) (art.30-34);

Documente cu privire la angajarea salariatului, modificarea, suspendarea și încetarea contractului individual de muncă

  1. Proiectul contractului individual de muncă sau scrisoarea oficială care se prezintă salariatului anterior angajării sau transferării într-o funcţie (art. 48 alin. (1));
  2. Informaţia care se prezintă salariatului anterior angajării în străinătate (art. 48 alin. (3));
  3. Demersul viitorului angajator prin care se solicită concedierea prin transfer la o altă unitate (art. 881 alin.(1));
  4. Demersul angajatorului adresat salariatului, prin care se solicită acordul acestuia pentru concedierea prin transfer (art. 881 alin.(1));
  5. Oferta de angajare din partea viitorului angajator (art. 881 alin.(3));
  6. Acordul scris al salariatului pentru concedierea prin transfer la o altă unitate (art. 881 alin.(1));
  7. Contractul individual de muncă (art.45, 56, 58, 65);
  8. Acorduri suplimentare la contractul individual de muncă (art.68);
  9. Anunţ public despre funcţiile vacante apărute în cadrul unităţii (art. 551 alin. (5));
  10. Ordin cu privire la transferul salariatului la o altă muncă permanentă (art.74 alin. (3));
  11. Cererea salariatului privind suspendarea contractului individual de muncă (art. 78 alin. (1), lit. a)-d));
  12. Ordin cu privire la suspendarea contractului individual de muncă (art.75 alin.(4));
  13. Ordin cu privire la lichidarea unităţii ori reducerea numărului sau a statelor de personal (art.88 alin.(1) lit. a));
  14. Demersul salariatului privind suspendarea contractului individual de muncă ((art.78 alin.(1), lit. d1) și e));
  15. Ordin cu privire la anunţarea şomajului tehnic (art. 80);
  16. Ordin cu privire la anunţarea staţionării (art. 163);
  17. Ordin cu privire la preavizarea salariatului cu privire la ulterioara eliberare în legătură cu lichidarea unităţii sau reducerea numărului ori a statelor de personal (art.88 alin.(1) lit. b));
  18. Propunerea scrisă privind acordarea unui alt loc de muncă în cadrul unităţii (art.88 alin.(1) lit. c));
  19. Ordin cu privire la acordarea unei zile lucrătoare pe săptămână cu menţinerea salariului mediu pentru căutarea unui alt loc de muncă (art. 88 alin. (1) lit. f));
  20. Informaţia privind persoanele ce urmează a fi disponibilizate prezentată agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă (art. 88 alin. (1) lit. g));
  21. Informaţia despre reorganizarea sau lichidarea unităţii care presupune reducerea în masă a locurilor de muncă, prezentată organelor sindicale din unitatea și ramura respectivă (art. 88 alin. (1) lit. i));
  22. Demersul angajatorului prin care se solicită acordul (opinia consultativă a) organului sindical pentru concedierea salariatului membru de sindicat (art.87, art. 88 alin.(1) lit. h));
  23. Acordul organului sindical pentru concedierea salariatului membru de sindicat (art.87);
  24. Ordin cu privire încetarea contractului individual de muncă (art.81 alin.(3));
  25. Ordin de restabilire la locul de muncă (89 alin. (3));
  26. Carnetul de muncă (art.66);

Timpul de muncă

  1. Tabelul de evidenţă a timpului de muncă/de pontaj (art.106);
  2. Programul muncii în schimburi (la unităţile unde se aplică munca în schimburi) (art.101);
  3. Ordin cu privire la stabilirea timpului de muncă parţial (art.97);
  4. Documentul prin care angajatorul informează unele categorii de salariaţi despre dreptul lor de a refuza munca în zilele de repaus (art. 110 alin. (4)), munca în zilele de sărbătoare nelucrătoare (art. 111 alin. (4)), munca suplimentară (art. 105 alin. (2)), munca de noapte (art. 103 alin. (6)), plecarea în deplasare (art. 249 alin. (2)) și munca în tură continuă (art. 318 alin. (2));
  5. Acordul unor categorii de salariaţi pentru prestarea muncii în zilele de repaus (art. 110 alin. (4)), muncii în zilele de sărbătoare nelucrătoare (art. 111 alin. (4)), muncii suplimentare (art. 105 alin. (2)), muncii de noapte (art. 103 alin. (6)), pentru plecarea în deplasare (art. 249 alin. (2)) şi pentru munca în tură continuă (art. 318 alin. (2));
  6. Ordin cu privire la atragerea salariaţilor la munca suplimentară, munca în zilele de repaus, munca în zilele de sărbătoare nelucrătoare (art.104, 110, 111);

Retribuirea muncii

  1. Ordin privind reţinerile din salariu (art. 148 alin. (3));
  2. Informaţia lunară privind părţile componente ale salariului (art. 142 alin. (3));
  3. Acordul scris al salariatului pentru plata salariului prin instituţiile bancare sau oficiile poştale (art. 131 alin. (2));
  4. Regulamentul cu privire la premierea salariaţilor (art.137-138);

Acordarea concediilor

  1. Programarea concediilor de odihnă anuale (art.116);
  2. Cererea de acordare a concediului (de odihnă, neplătit) (art.115 alin.(4) şi art.120 alin.(1));
  3. Ordin cu privire la acordarea concediului (de odihnă, neplătit, de studii) (art.113, 118, 120, 178-181);
  4. Documentul prin care salariatul este prevenit despre data începerii concediului de odihnă anual (art.116 alin.(5)).
  5. Ordin cu privire la rechemarea salariatului din concediul de odihnă anual (art.122 alin.(1));
  6. Ordin cu privire la acordarea părţii rămase a concediului de odihnă anual (art.122 alin.(4));

Delegarea salariaţilor

  1. Ordin cu privire la trimiterea salariatului în deplasare în interes de serviciu (art.174 alin.(1));
  2. Legitimaţia de deplasare (pct.6-8 din Regulamentul cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.10 din 5 ianuarie 2012);

Disciplina muncii

  1. Ordin cu privire la stimularea salariatului (art.204 alin.(2));
  2. Explicaţia scrisă privind fapta comisă (art.208 alin.(1));
  3. Proces-verbal prin care se confirmă refuzul salariatului de a prezenta explicaţia scrisă privind fapta comisă (art.208 alin.(1));
  4. Ordin cu privire la organizarea anchetei de serviciu (art.208 alin.(1));
  5. Ordin cu privire la aplicarea sancţiunii disciplinare (art.210 alin.(1));
  6. Ordin cu privire la revocarea sancţiunii disciplinare (art.211 alin.(2));

Formarea profesională

  1. Planul anual de formare profesională (art.213 alin.(2));
  2. Contract de calificare profesională (art.215);
  3. Contract de ucenicie (art.216 alin.(1)-(2));
  4. Contract de formare profesională continuă (art.216 alin.(3)-(4));

Răspunderea materială a salariatului

  1. Contract cu privire la răspunderea materială deplină a salariatului (art.339);
  2. Contract cu privire la răspunderea materială colectivă (de brigadă) (art.340);
  3. Ordin privind repararea prejudiciului material (art.342 alin.(1) şi art.344 alin.(1));
  4. Ordin cu privire la crearea comisiei abilitate să efectueze ancheta de serviciu pentru stabilirea mărimii prejudiciului material pricinuit şi a cauzelor apariţiei lui (art.342 alin.(2));
  5. Explicaţia scrisă a salariatului privind cauzele apariţiei prejudiciului material (art.342 alin.(3));
  6. Ordin cu privire la reţinerea de la salariatul vinovat a sumei prejudiciului material care nu depăşeşte salariul mediu lunar (art. 344 alin. (1));
  7. Angajamentul scris privind repararea benevolă de către salariat a prejudiciului material cauzat angajatorului (art. 343 alin. (2));

Completarea şi evidenţa carnetelor de muncă

  1. Ordin privind numirea persoanei responsabile pentru perfectarea carnetelor de muncă (pct.2 din Hotărârea Guvernului nr. 1449 din 24 decembrie 2007);
  2. Registrul de evidenţă a formularelor carnetelor de muncă (Hotărârea Guvernului nr. 1449 din 24 decembrie 2007);
  3. Registrul de evidenţă a circulaţiei carnetelor de muncă (Hotărârea Guvernului nr. 1449 din 24 decembrie 2007).