Breviar Statistic: Moldova în Cifre

  • 11 июля 2018, 13:34
  • 736

Forţa de muncă

În ultimii 4 ani numărul populației economic active a variat nesemnificativ şi a fost de circa 1,3 milioane persoane în anul 2017. Principala componentă, populația ocupată, a constituit 96% din populația economic activă.

Distribuția pe sexe a populației economic active, la fel, nu a suferit modificări esențiale, ponderea bărbaților (50,8%) a fost mai înaltă în comparație cu cea a femeilor (49,2%).

Rata șomajului, conform definiției Biroului Internaționalal Muncii (BIM), în 2017 a fost de 4,1%, variind foarte puțin în ultimii 4 ani. Rata șomajului permite, prin comparare, identificarea grupurilor de persoane care încearcă cel mai activ să intre pe piața forței de muncă. Astfel, tinerii sunt mult mai activi decât adulții, bărbații mai activi decât femeile, locuitorii orașelor mai activi decât locuitorii satelor. 


Veniturile şi cheltuielile populaţiei

În anul 2017 câştigul salarial nominal mediu brut din economia naţională a constituit 5697,1 lei şi s-a mărit faţă de anul 2016 învaloare nominală cu 12,1%, iar în termeni reali (ajustat la indiceleprețurilor de consum) s-a majorat cu 5,2%.

În anul 2017 veniturile disponibile ale populaţiei au constituit în medie pe o persoană pe lună 2244,9 lei, fiind în creştere cu 9,0% faţă de anul precedent. În funcţie de mediu de reşedinţă, seconstată că veniturile populaţiei din mediul urban au fost în medie cu 754,0 lei sau de 1,4 ori mai mari comparativ cu mediul rural.

În structura veniturilor disponibile predominante sunt veniturile băneşti, cu o pondere de 91,0% față de 9,0% pentru veniturile în natură.


Învăţământ

În anul de studii 2017/18, procesul educațional este organizat în 1358 instituții de învățământ, inclusiv în 1243 instituții de învățământ primar și secundar general, 86 – profesional tehnic și 29 instituții de învățământ superior. Rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic include 11 centre de excelență, 32 colegii și 43 școli profesionale. Numărul instituțiilor de învățământ profesional tehnic s-a redus cu 19% față de anul de studii 2014/15, iar a instituțiilor de învățământ primar și secundar general – cu 8%.