Pentru realizatorii sistemului, este important de a analiza toate propunerile, inclusiv ale agenților economici și ale instituțiilor publice aferente acestui sistem, astfel încât registrul respectiv să fie cât mai util și mai ușor de utilizat.
„Consultăm toate părțile care au tangență cu acest domeniu, inclusiv sindicatele”, a declarat Vitalie Ciumacenco, șef al Direcţiei generale metodologie proceduri fiscale de la Inspectoratul Fiscal de Stat (IFS).
Reamintim că, prin modificarea Legii nr.123 din 7 iulie 2017, au fost operate amendamente la Codul muncii, fiind excluse toate normele referitoare la carnetul de muncă.
„Odată ce a fost exclus carnetul de muncă, este nevoie de un alt mecanism, de un registru de evidență a carnetului de muncă al salariaților. Ne bucură faptul că Inspectoratul Fiscal de Stat a fost acel organ care a elaborat acest sistem. E un mecanism bine gândit, pentru a avea informații cu privire la salariați”, a menționat Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova.
În cadrul consultărilor cu sindicaliștii, Maria Chirtoacă, șefă de secție în cadrul Direcției dezvoltare informațională de la IFS, a explicat principiile în baza cărora a fost elaborat și cum va funcționa Registrul electronic al angajaților. Sistemul va fi implementat în două etape și va permite automatizarea proceselor de evidență a raporturilor de muncă ale angajaților, inclusiv ale zilierilor, și va asigura păstrarea istoricului datelor referitoare la raporturile de muncă și accesarea lor în timp real.
Unica sursă la nivel național
Un alt avantaj al registrului electronic este faptul că salariații sau angajatorii vor putea vizualiza sau extrage anumite informații despre rapoartele de muncă în regim online. De asemenea, se va vedea vechimea în muncă.
Referitor la raporturile de muncă, sistemul va constitui unica sursă la nivel național privind angajatorii, lucrătorii și raporturile de muncă ale acestora. Registrul electronic vine să aducă beneficii nu doar statului, dar și angajaților și angajatorilor.
„Adesea se întâmplă situații în care contractul individual de muncă este semnat de angajat, însă el nu vede rezultatul final și nu deține o copie a contractului. Acest sistem va exclude necesitatea de a solicita angajatorului un extras din contractul de angajare și al raporturilor de muncă. Angajatorul, la rândul său, va utiliza o procedură simplificată de înregistrare a angajaților și va obține o optimizare a tuturor rapoartelor care urmează să fie prezentate în diferite instituții ale statului”, a explicat Maria Chirtoacă.
În prezent, în Republica Moldova nu există un sistem electronic de evidență integrată și sistematizată a informației aferente persoanelor angajate – cetățeni ai țării, cetățeni străini și apatrizi.
Pentru realizatorii sistemului, este important de a analiza toate propunerile, inclusiv ale agenților economici și ale instituțiilor publice aferente acestui sistem, astfel încât registrul respectiv să fie cât mai util și mai ușor de utilizat.
„Consultăm toate părțile care au tangență cu acest domeniu, inclusiv sindicatele”, a declarat Vitalie Ciumacenco, șef al Direcţiei generale metodologie proceduri fiscale de la Inspectoratul Fiscal de Stat (IFS).
Reamintim că, prin modificarea Legii nr.123 din 7 iulie 2017, au fost operate amendamente la Codul muncii, fiind excluse toate normele referitoare la carnetul de muncă.
„Odată ce a fost exclus carnetul de muncă, este nevoie de un alt mecanism, de un registru de evidență a carnetului de muncă al salariaților. Ne bucură faptul că Inspectoratul Fiscal de Stat a fost acel organ care a elaborat acest sistem. E un mecanism bine gândit, pentru a avea informații cu privire la salariați”, a menționat Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova.
În cadrul consultărilor cu sindicaliștii, Maria Chirtoacă, șefă de secție în cadrul Direcției dezvoltare informațională de la IFS, a explicat principiile în baza cărora a fost elaborat și cum va funcționa Registrul electronic al angajaților. Sistemul va fi implementat în două etape și va permite automatizarea proceselor de evidență a raporturilor de muncă ale angajaților, inclusiv ale zilierilor, și va asigura păstrarea istoricului datelor referitoare la raporturile de muncă și accesarea lor în timp real.
Unica sursă la nivel național
Un alt avantaj al registrului electronic este faptul că salariații sau angajatorii vor putea vizualiza sau extrage anumite informații despre rapoartele de muncă în regim online. De asemenea, se va vedea vechimea în muncă.
Referitor la raporturile de muncă, sistemul va constitui unica sursă la nivel național privind angajatorii, lucrătorii și raporturile de muncă ale acestora. Registrul electronic vine să aducă beneficii nu doar statului, dar și angajaților și angajatorilor.
„Adesea se întâmplă situații în care contractul individual de muncă este semnat de angajat, însă el nu vede rezultatul final și nu deține o copie a contractului. Acest sistem va exclude necesitatea de a solicita angajatorului un extras din contractul de angajare și al raporturilor de muncă. Angajatorul, la rândul său, va utiliza o procedură simplificată de înregistrare a angajaților și va obține o optimizare a tuturor rapoartelor care urmează să fie prezentate în diferite instituții ale statului”, a explicat Maria Chirtoacă.
În prezent, în Republica Moldova nu există un sistem electronic de evidență integrată și sistematizată a informației aferente persoanelor angajate – cetățeni ai țării, cetățeni străini și apatrizi.