Efectul COVID-19 în Moldova: Șomaj tehnic sau activitate de nici 30% în marile întreprinderi

  • 24 марта 2020, 6:48
  • 4 092

Criza generată de situația epidemică din țară se răsfrânge negativ și imprevizibil asupra activității agenților economici din sectorul privat. Marile companii, cele ce asigură cu locuri de muncă mii de oameni, își reduc din activitate, dar încearcă să se mențină pe piață. Aproximativ 90% din cei ce activează în domeniul HoReCa și-au sistat activitatea și au intrat în șomaj tehnic. Industria automotive activează la un radament de nici 30%. Și de o parte și de alta, antreprenorii se arată rezervați în pronosticuri, dar constată situația de impas și solicită ajutorul statului. 

„Nimeni, nici din sectorul privat, nici din sectorul public, nu va putea prezice în cifre pierderile, dauna sau impactul cu care ar putea să se confrunte sectorul privat. Totuși companiile mari continuă să lucreze. Da, există niște concerne mari în UE care planifică stopări de producere și posibil că asta se va răsfrânge asupra unor unități de producere din Republica Moldova. Totuși, vineri 20 martie, nicio producere nu era oprită în totalitate”, asigură președinta Asociația Businesului European (EBA), Mariana Rufa.

Potrivit ei, în situația de criză, antreprenorii din mediul privat au recurs la un șir de măsuri de adaptare. În cazul mediului financiar-bancar, dar și în alte sectoare, unde este posibilă activitatea la distanță, angajații lucrează de acasă. Totuși, în contextul epidemiei, felul cum vor evolua lucrurile mai departe depinde în mare parte de evoluția numărului de cazuri confirmate, explică Rufa.

SEBN MD, activitate sub 30% din capacitate

Un exemplu este compania de asamblare a cablajelor auto SEBN MD, unul dintre cei mai importanţi producători de cablaje auto din Republica Moldova, cu un număr de peste 3.000 de angajați.

Directorul companiei, Igor Corman, afirmă că deja a doua săptămână, ritmul de lucru este total diferit de cel de până acum.

„Săptămâna trecută am luat două zile libere, luni și marți, ca să putem analiza situația. Am avut nevoie să ne pregătim și să vedem care este minimul de oameni pe care îl putem implica în activitate, respectând toate cerințele impuse de specialiști, pentru că sănătate oamenilor e prioritară acum. Am purtat discuții cu autoritățile din domeniu, cu cei de la Guvern, așa cum suntem o întreprindere mare. Am discutat și cu Agenția Teritorială de Sănătate Publică din centul țări”, spune Igor Corman.

Astfel, începând cu această săptămâna, compania activează sub 30% din capacitate. Din 4.000 de angajați, oamenii sunt divizați astfel încât să nu fie mai mulți de 300 în toată fabrica. Aceasta în trei schimburi și cu rigorile de protecție impuse: distanța socială, măști, mănuși și prelucrarea sistemică a suprafețelor. Schimbul de noapte a fost anulat, iar angajații sunt transportați câte mai puțin de 10 în mijlocul de transport ce dispune de peste 20 de locuri”, susține directorul.

 „Nu știm cum va evolua situația, așa că nu ne facem planuri. Suntem legați și de situația din Europa în condițiile în care clientul nostru este din Germania. Acum avem o comandă din partea clientului, dar nu suntem presați să fie executată într-un anumit timp pentru că suntem înțeleși și de acolo”, mai explică Igor Corman.

90% dintre antreprenorii din HoReCa, în șomaj tehnic

Impactul crizei este poate cel mai dur în cazul antreprenorilor din domeniul HoReCa. În mare parte, aceștia se află în șomaj tehnic, lucrând doar cei din livrări. Dar și aici numărul de comenzi s-a redus considerabil. Totuși, oamenii care stau acasă, prin lege trebuie să fie asigurați cu 50% din salariu. În lipsa unui venit, antreprenorii cer ajutorul statului.

 „90% din unitățile de alimentație publică și-au sistat activitatea. Celelalte 10% au servicii de livrare care lucrează pe acest segment, dar și acest serviciu are de suferit. Oamenii comandă mai puțin acum. Vânzările au scăzut cu 20% încă înainte de sistarea activității pe motiv de carantină și epidemie. Nu avem venituri ca să ne putem acoperi cheltuielile, dar încercăm să lucrăm pe minim ca să putem asigura un salariu pentru curieri și bucătari, care continuă să lucreze”, explică președinta Asociației Restaurantelor și a Localurilor din R. Moldova (MĂR), Aneta Zasavițchi.

Pentru luna martie calculele de salarii s-au făcut și au fost identificate surse, atunci când se discuta ca perioada de carantină să dureze până pe 31 martie. Cum se va proceda mai departe, nu se știe.

 „Dacă până la sfârșit de lună am găsit un compromis cu angajatorii, nu știu ce facem de luna viitoare, așa cum 90% din unități nu au încasări deloc. Aici chiar e nevoie de ajutor financiar din partea statului. Să asigure măcar coșul minim de consum pentru acești oameni”, spune președinta MĂR, care constată că situația este echivalentă unei forțe majore când antreprenorii nu sunt în capacitatea de a achita salarii, chiria pentru spații sau în unele cazuri, credite bancare.

 Pe lângă nevoia unui ajutor financiar în cuantumul minimului de existență pentru cei care sunt în șomaj tehnic, antreprenorii din HoReCa sesizează un alt aspect.

 „Doi -trei ani în urmă, Camera de Comerț și Industrie a R. Moldova putea să ne elibereze un certificat de forță majoră în cazul în care se demonstra că suntem în neputință de activitate și lipsă de venituri. Acum acest lucru e suspendat și e posibil doar prin judecată, ceea ce poate dura. Propunerea este să se facă o intervenție legislativă în acest sens. În cazul forței majore, situația ar fi înghețată și cei din HoReCa ar fi scutiți de plățile pe care nu le pot onora”, a menționat Zasavițchi.

Mediul de afaceri a prezentat Guvernului spre examinare un șir de măsuri anti-criză

Despre măsurile ce se întreprind în sectorul privat în condiții anti-criză, directoarea EBA, Mariana Rufa, a menționat că până acum statul a elaborat trei dispoziții aprobate și de Parlament. Totuși, către Guvern au fost prezentate din partea Asociația Businesului European și din partea mediului de afaceri un șir de măsuri pentru examinare.

„Evident nu toate prevederile din documentele de poziție au fost acceptate, pentru că și bugetul R. Moldova este unul limitat și în aceste condiții statul încearcă să preia aceste măsuri în funcție de evoluțiile de zi cu zi. Miercuri urmează să fie discutat în ședința Guvenului, proiectul de politică fiscală pentru 2020-2021. Unele măsuri sunt incluse acolo, dar nu toate”, constată Rufa.

Printre măsuri, mediul privat solicită și deductibilitatea sumelor alocate în scop de sponsorizare în condițiile COVID-19.

Potrivit datelor Asociației Restaurantelor și a Localurilor din R. Moldova, sectorul HoReCa constituie circa 4% din toată economia țării. Doar în Chișinău sunt înregistrate între 1500 și 1800 de restaurante, hoteluri și locuri de agrement.