Satisfacția față de locul de muncă se traduce prin mult mai mult decât un salariu confortabil și un pachet generos de beneficii. Una dintre marile probleme cu care se confruntă chiar și companiile de top este incapacitatea de a reține angajații talentați pe termen lung. Studiile arată că 91% dintre tinerii din generația Millennials (născuți între 1980 - 1997) sunt mai puțin atașați de locul de muncă și își schimbă jobul, în medie, o dată la maximum trei ani.
Însă nici angajații din generațiile X sau Baby Boomers nu stau în același loc mai mult de patru ani. Astfel, companiile se confruntă cu o problemă tot mai presantă: eșecul de a le oferi suficiente motive angajaților buni pentru a rămâne în firmă și a le câștiga loialitatea pe termen lung.
Mulți manageri cred că un salariu peste medie și un pachet de beneficii satisfăcător sunt suficiente pentru a menține motivația angajaților. Chiar dacă acești factori sunt în topul motivelor pentru care angajații își părăsesc locul de muncă, nu sunt singurii cu o influență categorică. De multe ori, greșelile comise de conducerea companiei, de managerii de resurse umane sau sincopele în comunicare sunt decisive în hotărârile luate de angajați. Iată care sunt principalele greșeli pe care companiile ar trebui să le evite, pentru a-și păstra salariații buni:
Să nu țină pasul cu metodele moderne de evaluare și recompensare a angajaților
Cei mai mulți angajați au nevoie periodic de feedback pentru a-și crea o reprezentare corectă despre valoarea muncii lor la serviciu, dar vor și să fie recompensați pentru rezultatele obținute, să li se ofere șansa de a se dezvolta și de a învăța prin traininguri organizate de companie.
Aceste procese sunt însă imposibil de implementat fără ajutorul tehnologiei, motiv pentru care orice companie care se respectă ar trebui să investească într-un astfel de soft pentru resurse umane, care oferă posibilitatea de a calcula salariile rapid, corect și simplu, de a evalua periodic și complet angajații, de a le oferi programe de training și de a-și pune la punct un program de recrutare care să nu dea greș. Avantajul se vede mai ales în costuri, care scad simțitor prin utilizarea unui asemenea program, astfel încât compania poate folosi fondurile rămase pentru a investi în angajații săi.
Nu respectă orarul de muncă și își suprasolicită angajații
O zicală foarte populară printre corporatiști spune că atunci când îți faci treaba foarte bine, ajungi să o faci și pe a altora. Este ușor pentru manageri să înceapă să paseze tot mai multe responsabilități și sarcini oamenilor în care au încredere că le vor duce cu bine la capăt, însă pentru angajați, acestea par mai degrabă o pedeapsă pentru cât de productivi și eficienți sunt. Un studiu al Universității Stanford arată că productivitatea pe oră scade drastic când oamenii lucrează mai mult de 50 de ore pe săptămână.
Imboldurile pentru angajații care primesc mai multe sarcini decât restul colegilor lor variază de la schimbarea titulaturii postului lor, la plata orelor suplimentare, recunoașterea publică a meritelor și oferirea de zile de concediu extra, ca răsplată pentru munca lor.
Dă impresia că nu îi pasă de angajați
Companiile care își cunosc angajații, le știu pasiunile și preferințele și fac eforturi pentru a le personaliza beneficiile sau pentru a le oferi recompensele potrivite reușesc să își creeze o reputație bună în rândul salariaților. Fiecare angajat vrea să simtă că este apreciat și că munca sa nu trece neobservată pe lângă superiorii lui, dar și că are parte de sprijin când se află într-o situație dificilă. Problemele din viața personală a angajaților trebuie tratate cu delicatețe, înțelegere și sprijin moral, astfel încât oamenii să nu simtă că sunt utili companiei doar în momentele bune.
În plus, companiile care cred că timpul petrecut la birou trebuie dedicat 100% muncii asidue vor cultiva o cultura organizațională în care angajaților le este teamă să își ia pauze de frică să nu intre în vizorul superiorilor sau să fie sancționați. Organizarea unor activități deconectante la serviciu poate fi un prim pas în rectificarea acestei probleme: un program de scurt-metraje pentru pasionații de cinematografie, o săptămână gourmet pentru pasionații de gastronomie sau un maraton organizat de companie, pentru cei mai atletici dintre angajați sau chiar pentru cei care au nevoie de o motivație pentru a face mișcare, toate organizate în timpul programului de lucru.
Nu au un sistem eficient de promovare a angajaților
Lipsa oportunităților de avansare este al doilea cel mai invocat motiv pentru care angajații demisionează, a arătat un studiu al companiei Ernst&Young. 74% dintre angajați au declarat că ar începe să își caute de lucru, dacă ar simți că nu există șanse de promovare la locul de muncă. Pe de altă parte, oamenii trebuie să știe criteriile după care se fac avansări în funcție și ce se așteaptă de la ei. Astfel, ei vor fi mai motivați să își facă treaba bine, dacă vor ști că sunt evaluați și că de asta depinde avansarea lor în carieră. De obicei, angajații buni care pleacă dintr-o companie se duc la concurență, pe posturi de micro sau middle management, pe care nu le-au putut obține la fostul loc de muncă.
Nu sunt plătiți suficient pentru câtă muncă depun
Salariile care stagnează, lipsa bonusurilor de performanță și a primelor acordate cu diverse ocazii reprezintă o parte dintre motivele pentru care oamenii demisionează. Acest fenomen este întâlnit mai ales în rândul angajaților pe care se bazează companiile pentru a obține rezultate, dar pe care nu îi recompensează în mod corespunzător. Ori pierderea unui angajat valoros se poate traduce, de multe ori, și în pierderi la capitolul financiar, mai mari decât suma pe care ar fi putut să i-o plătească în plus, sub formă de bonus sau măriri salariale. Din nefericire, multe companii funcționează după motto-ul „nimeni nu este de neînlocuit”, fără să ia în calcul că înlocuirea unui angajat cu experiență și vechime în companie înseamnă un proces lung de recrutare, timp în care funcția rămâne descoperită, traininguri și timp de acomodare pentru noul angajat, lucruri care pot costa scump orice companie.
Satisfacția față de locul de muncă se traduce prin mult mai mult decât un salariu confortabil și un pachet generos de beneficii. Una dintre marile probleme cu care se confruntă chiar și companiile de top este incapacitatea de a reține angajații talentați pe termen lung. Studiile arată că 91% dintre tinerii din generația Millennials (născuți între 1980 - 1997) sunt mai puțin atașați de locul de muncă și își schimbă jobul, în medie, o dată la maximum trei ani.
Însă nici angajații din generațiile X sau Baby Boomers nu stau în același loc mai mult de patru ani. Astfel, companiile se confruntă cu o problemă tot mai presantă: eșecul de a le oferi suficiente motive angajaților buni pentru a rămâne în firmă și a le câștiga loialitatea pe termen lung.
Mulți manageri cred că un salariu peste medie și un pachet de beneficii satisfăcător sunt suficiente pentru a menține motivația angajaților. Chiar dacă acești factori sunt în topul motivelor pentru care angajații își părăsesc locul de muncă, nu sunt singurii cu o influență categorică. De multe ori, greșelile comise de conducerea companiei, de managerii de resurse umane sau sincopele în comunicare sunt decisive în hotărârile luate de angajați. Iată care sunt principalele greșeli pe care companiile ar trebui să le evite, pentru a-și păstra salariații buni:
Să nu țină pasul cu metodele moderne de evaluare și recompensare a angajaților
Cei mai mulți angajați au nevoie periodic de feedback pentru a-și crea o reprezentare corectă despre valoarea muncii lor la serviciu, dar vor și să fie recompensați pentru rezultatele obținute, să li se ofere șansa de a se dezvolta și de a învăța prin traininguri organizate de companie.
Aceste procese sunt însă imposibil de implementat fără ajutorul tehnologiei, motiv pentru care orice companie care se respectă ar trebui să investească într-un astfel de soft pentru resurse umane, care oferă posibilitatea de a calcula salariile rapid, corect și simplu, de a evalua periodic și complet angajații, de a le oferi programe de training și de a-și pune la punct un program de recrutare care să nu dea greș. Avantajul se vede mai ales în costuri, care scad simțitor prin utilizarea unui asemenea program, astfel încât compania poate folosi fondurile rămase pentru a investi în angajații săi.
Nu respectă orarul de muncă și își suprasolicită angajații
O zicală foarte populară printre corporatiști spune că atunci când îți faci treaba foarte bine, ajungi să o faci și pe a altora. Este ușor pentru manageri să înceapă să paseze tot mai multe responsabilități și sarcini oamenilor în care au încredere că le vor duce cu bine la capăt, însă pentru angajați, acestea par mai degrabă o pedeapsă pentru cât de productivi și eficienți sunt. Un studiu al Universității Stanford arată că productivitatea pe oră scade drastic când oamenii lucrează mai mult de 50 de ore pe săptămână.
Imboldurile pentru angajații care primesc mai multe sarcini decât restul colegilor lor variază de la schimbarea titulaturii postului lor, la plata orelor suplimentare, recunoașterea publică a meritelor și oferirea de zile de concediu extra, ca răsplată pentru munca lor.
Dă impresia că nu îi pasă de angajați
Companiile care își cunosc angajații, le știu pasiunile și preferințele și fac eforturi pentru a le personaliza beneficiile sau pentru a le oferi recompensele potrivite reușesc să își creeze o reputație bună în rândul salariaților. Fiecare angajat vrea să simtă că este apreciat și că munca sa nu trece neobservată pe lângă superiorii lui, dar și că are parte de sprijin când se află într-o situație dificilă. Problemele din viața personală a angajaților trebuie tratate cu delicatețe, înțelegere și sprijin moral, astfel încât oamenii să nu simtă că sunt utili companiei doar în momentele bune.
În plus, companiile care cred că timpul petrecut la birou trebuie dedicat 100% muncii asidue vor cultiva o cultura organizațională în care angajaților le este teamă să își ia pauze de frică să nu intre în vizorul superiorilor sau să fie sancționați. Organizarea unor activități deconectante la serviciu poate fi un prim pas în rectificarea acestei probleme: un program de scurt-metraje pentru pasionații de cinematografie, o săptămână gourmet pentru pasionații de gastronomie sau un maraton organizat de companie, pentru cei mai atletici dintre angajați sau chiar pentru cei care au nevoie de o motivație pentru a face mișcare, toate organizate în timpul programului de lucru.
Nu au un sistem eficient de promovare a angajaților
Lipsa oportunităților de avansare este al doilea cel mai invocat motiv pentru care angajații demisionează, a arătat un studiu al companiei Ernst&Young. 74% dintre angajați au declarat că ar începe să își caute de lucru, dacă ar simți că nu există șanse de promovare la locul de muncă. Pe de altă parte, oamenii trebuie să știe criteriile după care se fac avansări în funcție și ce se așteaptă de la ei. Astfel, ei vor fi mai motivați să își facă treaba bine, dacă vor ști că sunt evaluați și că de asta depinde avansarea lor în carieră. De obicei, angajații buni care pleacă dintr-o companie se duc la concurență, pe posturi de micro sau middle management, pe care nu le-au putut obține la fostul loc de muncă.
Nu sunt plătiți suficient pentru câtă muncă depun
Salariile care stagnează, lipsa bonusurilor de performanță și a primelor acordate cu diverse ocazii reprezintă o parte dintre motivele pentru care oamenii demisionează. Acest fenomen este întâlnit mai ales în rândul angajaților pe care se bazează companiile pentru a obține rezultate, dar pe care nu îi recompensează în mod corespunzător. Ori pierderea unui angajat valoros se poate traduce, de multe ori, și în pierderi la capitolul financiar, mai mari decât suma pe care ar fi putut să i-o plătească în plus, sub formă de bonus sau măriri salariale. Din nefericire, multe companii funcționează după motto-ul „nimeni nu este de neînlocuit”, fără să ia în calcul că înlocuirea unui angajat cu experiență și vechime în companie înseamnă un proces lung de recrutare, timp în care funcția rămâne descoperită, traininguri și timp de acomodare pentru noul angajat, lucruri care pot costa scump orice companie.