Desi oamenii afirma des ca sunt motivati in principal de partea financiara, cu siguranta exista si metode suplimentare prin care sa fie stimulati pentru a fi productivi, fara sa fie necesara o crestere a salariilor. Da, vorbesc serios, chiar se poate.
In general rezultatele unei afaceri sunt oglinda angajatilor, in special a modului in care acestia lucreaza pentru companie.
Daca vrei sa-ti motivezi angajatii, inainte de toate trebuie sa te inarmezi cu multa rabdare. Nu poti sa aplici doua, trei strategii si oamenii sa fie extrem de incantati. Ai nevoie de timp, de rabdare si de dorinta de a avea o echipa puternica indiferent daca este sau nu criza financiara.
In plus este primordial sa te cunosti tu ca sef si apoi sa ii cunosti pe ceilalti. Fa o lista cu greselilepe care le-ai facut, cu situatia angajatiilor, cu planurile de viitor si vezi unde poti sa imbunatatesti. Daca schimbarea incepe cu tine o sa observi ca angajatii te vor urma. Doar esti un lider, nu-i asa? Daca crezi ca nu poti face fata poti sa angajezi pe cineva care sa faca asta in locul tau. Cu siguranta investitia o sa se vada in viitorul financiar al companiei.
Sa vedem impreuna 13 metode suplimentare prin care pot fi motivati angajatii fara sa fie necesara o crestere a salariilor.
1. Invata sa-i asculti
Vorbeste des cu ei. Nu este nevoie sa fiti prieteni la catarama insa o apropiere a sefului este apreciata de orice angajat. Fa intalniri scurte in care sa-i asculti fie ca este vorba de o chestiune legata de munca, fie ca este strict personal. Oamenii simt nevoia sa discute si sa se descarce. Un sef intelegator este apreciat mai mult decat si-ar putea imagina oricine.
2. Fii generos cand vine vorba de laude
Orice imbunatatire a activitatii trebuie sa fie incurajata. Daca un angajat propune ceva care poate sa ajute compania chiar daca nu esti de acord este indicat sa stii cum sa refuzi. Daca il faci sa se simta inconfortabil in viitor va evita sa vina cu idei sau sugestii.Gandeste-te doua minute despre cum stau lucrurile in compania ta. Cat de des ofera oamenii sugestii? Care a fost cel mai taios raspuns pe care l-ai dat vreodata? Ce s-a intamplat dupa acest episod?
Apreciaza-le ideile si gandeste-te de o mie de ori inainte de a spune nu. Invata sa refuzi frumos cand este cazul si sa ii lauzi atunci cand merita. Fii sincer si transparent in comunicare insa fara sa uiti ca a fi transparent nu inseamna sa fii rautacios.
3. Zile scurte de munca
Sa presupunem ca este ziua unui angajat. Poti sa-i faci o surpriza si sa-i oferi o zi libera cand doreste el sau daca nu este posibil acest lucru poti sa-l lasi sa plece mai repede acasa.
Tot de ziua lor le poti oferi un bon cadou. Cati angajati primesc un cadou de la seful direct? Oare vor povesti prietenilor?
4. Iesiti in oras
Din cand in cand luati pranzul impreuna si evitati sa discutati despre munca. Vorbiti despre vacante, masini sau orice altceva care sa-i ajute sa se deconecteze. Cu cat va cunoasteti mai bine angajatii cu atat vei stii mai bine ce isi doresc. Incercati sa nu planuiti iesirile si sa faceti lucrurile spontan. O alta varianta ar fi sa faci cinste din cand in cand cu pizza la pranz.
5. Egalitate
Este un cuvant destul de rar intalnit in companii. Mereu exista acel manager care coordoneaza tot si ii face pe ceilalti sa se simta inferiori. Daca se creeaza (cel putin aparent) senzatia de egalitate oamenii vor munci mai mult si se vor implica cu mai multe idei. Credeti ca nu pot exista proiecte de succes fara manageri de proiect? Bineinteles, daca exista organizarea potrivita veti avea si rezultatele asteptate. Sa nu uitam ca oamenii nu sunt masochisti si oricat de mare ar fi salariul nu cred ca pot accepta chiar orice. In plus daca sunt buni pe ceea ce fac acel salariu poate fi castigat usor in orice alt loc de munca.
O alta sugestie ar fi sa le oferi importanta prin titlul job-ului. Cine nu-si doreste sa fie project manager sau specialist in domeniul sau? Este o optiune prin care il faci pe angajat sa se simta mandru de locul lui de munca.
6. Ideile tale sunt ideile lor
Cere-le parerea si nu te impune cu o idee. Pana la urma oamenii muncesc pentru tine, nu? De ce sa nu se simta ca si cum ei au venit cu acea idee? Nimeni nu apreciaza un sef care are intotdeauna dreptate si ceilalti sunt doar niste simpli “muritori de rand”. Un brainstorming din cand in cand da rezultate interesante. De la o idee simpla poti sa ajungi cat ai clipi la o idee de succes.
7. Fara critici
Nimeni, absolut nimeni nu vrea sa auda ca a gresit. Tu cum te-ai simti daca cineva ti-ar spune ca ai gresit? Din orice experienta se poate invata.Sub nicio forma sa nu te certi cu un angajat. Daca se intampla acest lucru este recomandat sa remediezi situatia imediat indiferent daca este vina ta sau a lui. Un angajat revoltat poate sa intoarca alti colegi impotriva ta si toata munca depusa pana in prezent sa fie irosita.
O sa va dau un exemplu din care sper sa luam aminte cat mai multi. La un moment dat intr-o companie un angajat a facut o greseala care l-a costat 20.000 de euro pe angajator. Speriat, era aproape sigur ca o sa fie concediat. Ce credeti ca i-a spus angajatorul? Cum sa te concediez? Tocmai am investit in tine 20.000 de euro.
8. Teambuilding
De doua ori pe an plecati cu totii in afara orasului timp de 2 zile. Deconectati-va si uitati de probleme. Perioadele dificile din punct de vedere economic nu permit vacante prelungite si o astfel de iesire o sa fie bine primita de catre toti angajatii.
9. Cursuri de dezvoltare profesionala/personala
Trimite pe rand sau in grup angajatii la cursuri de dezvoltare profesionala si personala. Oamenii au nevoie sa invete mai mult si sa se dezvolte pe mai multe planuri. Sa nu mai punem la calcul ca inevitabil vor folosi informatiile pentru compania la care lucreaza.
10. Atitudine pozitiva
Ai incredere in companie si in angajati. Daca tu ca sef ai o atitudine pozitiva vei vedea ca si ceilalti vor gandi la fel. Daca te gandesti ca firma o sa aiba probleme si le spui asta si angajatilor nu ar trebui sa te mire faptul ca unii dintre ei isi dau demisia in scurt timp. Fii genul acela de sef care aduce energie cand intra in firma si nu se hraneste cu energia angajatilor.
11. Respecta-i si vei fi respectat
O schema simpla care este uitata de multi. Ar fi cazul sa nu faci parte din acea categorie de superiori si sa motivezi mai intai de toate prin respect. Evita sa-i jignesti sau sa ai un comportament neadecvat atat in timpul programului cat si in afara acestuia. Nu le judeca activitatiile care nu tin strict de munca pentru ca ei se vor indeparta de tine si in mod automat si de activitatiile zilnice. Daca le permiti sa-si faca de cap fara nicio limita in final vei risca sa-i scapi de sub control.
12. Mici atentii
Pe langa laude pot sa le oferi mici bonusuri in functie de performanta. Ca exemplu poti sa oferi bilete la teatru/film, abonamente la sala, o cina in oras, vouchere de cumparaturi etc. Multe companii merg pe ideea de “angajatul lunii/ anului” si stabilesc inca de la inceput de an ce presupune acest titlu si care sunt premiile oferite de firma.
13. Beneficii
Masina de serviciu sau laptopul sunt niste beneficii care nu ar trebui neglijate cand vreti sa aveti grija de angajati. Cu siguranta vor aprecia faptul ca au la dispozitie masina oricand au nevoie.
Si nu uita: motivatia tine intotdeauna de rabdare!
Desi oamenii afirma des ca sunt motivati in principal de partea financiara, cu siguranta exista si metode suplimentare prin care sa fie stimulati pentru a fi productivi, fara sa fie necesara o crestere a salariilor. Da, vorbesc serios, chiar se poate.
In general rezultatele unei afaceri sunt oglinda angajatilor, in special a modului in care acestia lucreaza pentru companie.
Daca vrei sa-ti motivezi angajatii, inainte de toate trebuie sa te inarmezi cu multa rabdare. Nu poti sa aplici doua, trei strategii si oamenii sa fie extrem de incantati. Ai nevoie de timp, de rabdare si de dorinta de a avea o echipa puternica indiferent daca este sau nu criza financiara.
In plus este primordial sa te cunosti tu ca sef si apoi sa ii cunosti pe ceilalti. Fa o lista cu greselilepe care le-ai facut, cu situatia angajatiilor, cu planurile de viitor si vezi unde poti sa imbunatatesti. Daca schimbarea incepe cu tine o sa observi ca angajatii te vor urma. Doar esti un lider, nu-i asa? Daca crezi ca nu poti face fata poti sa angajezi pe cineva care sa faca asta in locul tau. Cu siguranta investitia o sa se vada in viitorul financiar al companiei.
Sa vedem impreuna 13 metode suplimentare prin care pot fi motivati angajatii fara sa fie necesara o crestere a salariilor.
1. Invata sa-i asculti
Vorbeste des cu ei. Nu este nevoie sa fiti prieteni la catarama insa o apropiere a sefului este apreciata de orice angajat. Fa intalniri scurte in care sa-i asculti fie ca este vorba de o chestiune legata de munca, fie ca este strict personal. Oamenii simt nevoia sa discute si sa se descarce. Un sef intelegator este apreciat mai mult decat si-ar putea imagina oricine.
2. Fii generos cand vine vorba de laude
Orice imbunatatire a activitatii trebuie sa fie incurajata. Daca un angajat propune ceva care poate sa ajute compania chiar daca nu esti de acord este indicat sa stii cum sa refuzi. Daca il faci sa se simta inconfortabil in viitor va evita sa vina cu idei sau sugestii.Gandeste-te doua minute despre cum stau lucrurile in compania ta. Cat de des ofera oamenii sugestii? Care a fost cel mai taios raspuns pe care l-ai dat vreodata? Ce s-a intamplat dupa acest episod?
Apreciaza-le ideile si gandeste-te de o mie de ori inainte de a spune nu. Invata sa refuzi frumos cand este cazul si sa ii lauzi atunci cand merita. Fii sincer si transparent in comunicare insa fara sa uiti ca a fi transparent nu inseamna sa fii rautacios.
3. Zile scurte de munca
Sa presupunem ca este ziua unui angajat. Poti sa-i faci o surpriza si sa-i oferi o zi libera cand doreste el sau daca nu este posibil acest lucru poti sa-l lasi sa plece mai repede acasa.
Tot de ziua lor le poti oferi un bon cadou. Cati angajati primesc un cadou de la seful direct? Oare vor povesti prietenilor?
4. Iesiti in oras
Din cand in cand luati pranzul impreuna si evitati sa discutati despre munca. Vorbiti despre vacante, masini sau orice altceva care sa-i ajute sa se deconecteze. Cu cat va cunoasteti mai bine angajatii cu atat vei stii mai bine ce isi doresc. Incercati sa nu planuiti iesirile si sa faceti lucrurile spontan. O alta varianta ar fi sa faci cinste din cand in cand cu pizza la pranz.
5. Egalitate
Este un cuvant destul de rar intalnit in companii. Mereu exista acel manager care coordoneaza tot si ii face pe ceilalti sa se simta inferiori. Daca se creeaza (cel putin aparent) senzatia de egalitate oamenii vor munci mai mult si se vor implica cu mai multe idei. Credeti ca nu pot exista proiecte de succes fara manageri de proiect? Bineinteles, daca exista organizarea potrivita veti avea si rezultatele asteptate. Sa nu uitam ca oamenii nu sunt masochisti si oricat de mare ar fi salariul nu cred ca pot accepta chiar orice. In plus daca sunt buni pe ceea ce fac acel salariu poate fi castigat usor in orice alt loc de munca.
O alta sugestie ar fi sa le oferi importanta prin titlul job-ului. Cine nu-si doreste sa fie project manager sau specialist in domeniul sau? Este o optiune prin care il faci pe angajat sa se simta mandru de locul lui de munca.
6. Ideile tale sunt ideile lor
Cere-le parerea si nu te impune cu o idee. Pana la urma oamenii muncesc pentru tine, nu? De ce sa nu se simta ca si cum ei au venit cu acea idee? Nimeni nu apreciaza un sef care are intotdeauna dreptate si ceilalti sunt doar niste simpli “muritori de rand”. Un brainstorming din cand in cand da rezultate interesante. De la o idee simpla poti sa ajungi cat ai clipi la o idee de succes.
7. Fara critici
Nimeni, absolut nimeni nu vrea sa auda ca a gresit. Tu cum te-ai simti daca cineva ti-ar spune ca ai gresit? Din orice experienta se poate invata.Sub nicio forma sa nu te certi cu un angajat. Daca se intampla acest lucru este recomandat sa remediezi situatia imediat indiferent daca este vina ta sau a lui. Un angajat revoltat poate sa intoarca alti colegi impotriva ta si toata munca depusa pana in prezent sa fie irosita.
O sa va dau un exemplu din care sper sa luam aminte cat mai multi. La un moment dat intr-o companie un angajat a facut o greseala care l-a costat 20.000 de euro pe angajator. Speriat, era aproape sigur ca o sa fie concediat. Ce credeti ca i-a spus angajatorul? Cum sa te concediez? Tocmai am investit in tine 20.000 de euro.
8. Teambuilding
De doua ori pe an plecati cu totii in afara orasului timp de 2 zile. Deconectati-va si uitati de probleme. Perioadele dificile din punct de vedere economic nu permit vacante prelungite si o astfel de iesire o sa fie bine primita de catre toti angajatii.
9. Cursuri de dezvoltare profesionala/personala
Trimite pe rand sau in grup angajatii la cursuri de dezvoltare profesionala si personala. Oamenii au nevoie sa invete mai mult si sa se dezvolte pe mai multe planuri. Sa nu mai punem la calcul ca inevitabil vor folosi informatiile pentru compania la care lucreaza.
10. Atitudine pozitiva
Ai incredere in companie si in angajati. Daca tu ca sef ai o atitudine pozitiva vei vedea ca si ceilalti vor gandi la fel. Daca te gandesti ca firma o sa aiba probleme si le spui asta si angajatilor nu ar trebui sa te mire faptul ca unii dintre ei isi dau demisia in scurt timp. Fii genul acela de sef care aduce energie cand intra in firma si nu se hraneste cu energia angajatilor.
11. Respecta-i si vei fi respectat
O schema simpla care este uitata de multi. Ar fi cazul sa nu faci parte din acea categorie de superiori si sa motivezi mai intai de toate prin respect. Evita sa-i jignesti sau sa ai un comportament neadecvat atat in timpul programului cat si in afara acestuia. Nu le judeca activitatiile care nu tin strict de munca pentru ca ei se vor indeparta de tine si in mod automat si de activitatiile zilnice. Daca le permiti sa-si faca de cap fara nicio limita in final vei risca sa-i scapi de sub control.
12. Mici atentii
Pe langa laude pot sa le oferi mici bonusuri in functie de performanta. Ca exemplu poti sa oferi bilete la teatru/film, abonamente la sala, o cina in oras, vouchere de cumparaturi etc. Multe companii merg pe ideea de “angajatul lunii/ anului” si stabilesc inca de la inceput de an ce presupune acest titlu si care sunt premiile oferite de firma.
13. Beneficii
Masina de serviciu sau laptopul sunt niste beneficii care nu ar trebui neglijate cand vreti sa aveti grija de angajati. Cu siguranta vor aprecia faptul ca au la dispozitie masina oricand au nevoie.
Si nu uita: motivatia tine intotdeauna de rabdare!